PreProloog Dakar 2011
Aangemaakt:
30 okt. 2010
20:21:30
Gewijzigd:
01 nov. 2010
21:31:59

Meer foto's & video's ?
In het nieuwsbericht:
Nog meer pre-proloog
een verzameling van internet-
speurwerk en toegezonden fotomateriaal

Valkenswaard - 30 oktober 2010


Op de Heiberg had iemand het licht uitgedaan. Althans zo leek het vanochtend om kwart voor zeven. Het had er alle schijn van dat het geplande “aanrijden” om zeven uur niet ging lukken.

In het donker en in zijn auto zat Harold al netjes te wachten. Harold is het kersverse teamlid van de StaalbouweXpress en hij gaat als ervaren navigator Marty de weg wijzen in Argentinië en Chili.

Harold is zeker geen onbekende in het Dakarwereldje en heeft onder andere via Dakarsport al de nodige rally’s op zijn naam





















Na een bakske koffie komt de nieuwe StaalbouweXpress tot leven. Feloranje en met de logo’s van de sponsoren als versiering vertrekt de truck naar de Leemskuilen in Westerhoven. Daar ontmoeten de rijders elkaar voor het eerst. Het industrieterrein is afgeladen met ronkende dieselmotoren, die zich allemaal later op de dag aan het Nederlandse publiek willen tonen.

De lucht wordt langzamerhand minder zwart als Marty zijn startnummer en koffie in ontvangst neemt. Er moet nog wat geknuffeld worden om duidelijk te maken dat hij toch echt met nummer 524 aan de start wil verschijnen, “dat nummer heb ik al 25 jaar” informeert hij de man achter de balie.

Zo rond de klok van acht uur wordt de BV-XL-32 omgetoverd van rallytruck in een SRV-wagen en worden de nodige kratten bier, pakken koffie, koffiezetters en tuinstoelen aanboord gehesen en een kwartier later rijdt de StaalbouweXpress dan eindelijk de paddock in.

Niet langer als assistentiewagen maar nu toch echt als deelnemer aan de Dakar 2011, een jongensdroom komt uit!

Navigator tijdens de Transoriental 2008 Henri wordt gespot en die loopt met een benodigd en “vergeten” stuurwiel in zijn hand. Het blijft even gissen hoe de truck vanochtend de bochten heeft genomen van Veldhoven naar Valkenswaard.

Een stuk verderop op het terrein staat Rick Aerts en een deel van de foerage blijkt voor hem besteed. Heel inventief worden twee bolderkarren ingeschakeld om de spullen te vervoeren en dat alles onder toeziend oog van Ingrid Zondag die duidelijk de leiding heeft over dit minikonvooi.





















Mirjam Pol loopt voorbij en krijgt drie dikke kussen van Marty en de mededeling dat er plek is voor een paar wielen voor haar. Vanaf het dak van de promowagen van het team van Johan Elfrink wordt het team verder gadegeslagen op de dingen die komen gaan.

Voor de deelnemers met een vrachtwagen is het lang wachten in het Valkenswaardse bivak. Even na één uur lijkt het dan eindelijk te gaan beginnen, maar er zijn problemen met Cor Bezemer. Bovenaan met de enkels in de modder en de regen in de nek is niet te verstaan wat er aan de hand is, maar tegen half twee is in de verte de oranje StaalbouweXpress te spotten.

Als Marty voorbij dendert spatten ook door hem de plakkaten modder om de oren en zijn de o’s en a’s niet van de lucht, het opvallende oranje gevaarte maakt duidelijk indruk op het publiek. Behalve goedkeurende woorden van het publiek zijn ze ook bij de tijdwaarneming aangenaam verrast.

De aankondiging “ik ga een beker ophalen in Valkenswaard” blijkt geen loze belofte als zoon Tummes vol trots vertelt dat ons pap als tweede is geëindigd na de eerste heat.

De wachttijd tot de volgende ronde wordt vooral benut voor een spontane reünie. Familieleden, sponsoren, de onmisbare hulptroepen die elk vrij uurtje besteden aan de StaalbouweXpress, collega’s, Dutchrebels, oud-deelnemers, ja iedereen komt van dichtbij de truck bekijken en komen Harold, Nick en Marty succes wensen met de ophanden zijn race in Zuid-Amerika.





















Nick die samen met Harold de technische ondersteuning van de StaalbouweXpress op zijn schouders krijgt tijdens de Dakar 2011 geniet zichtbaar van alle aandacht en het feit dat hij nu tot het wereldje is toegetreden op deze voor Nederlands sprekende deelnemers “heilige grond”.

En dan stuiven de mannen weg voor de tweede ronde. De hobbels aan het begin van het parcours lijken geen enkel probleem en een goede tijd ligt al weer in het verschiet.

Tot dat ene walletje. Daar schampt het voorwiel tegenaan en met een lekke voorband rijden ze de rit uit. Wederom de o’s en a’s maar nu van teleurstelling en de aanblik op de rokende band.

De pre-proloog van Dakar 2011 zit er weer op, Marty kijkt vanaf zijn truck terug op een fantastische dag, voor zowel team als publiek.













Fotowerk Otto Goedhart - Omito

StaalbouweXpress Nieuwsflits: 19 jan. 2013 22:40  ( ARCHIEF )
Missie volbracht
Team STBX heeft de Dakar 2013 volbracht!

1 bezoeker on-line

Laatste gewijzigde berichten:

02 apr. 2013

10:54:31

20 feb. 2013

15:38:16

03 feb. 2013

13:14:08

26 jan. 2013

09:59:55

23 jan. 2013

09:48:00

22 jan. 2013

21:48:03

22 jan. 2013

00:57:13

A G E N D A
20/1: Huldiging
20/1: Slotparty Santiago
21/1: Auto's naar de haven
22/1: Terugvlucht > NL
23/1: Aankomst Schiphol

>=23/1: Verhalen
    vertellen ...

    (bla,bla,bla ?)

2/2: Na 21:00u Dakar-after-party voor STBX-fans only

Dakar 2013
# van verb
dd naar spcl
1. Lima 250
5/1 Pisco 13
2. Pisco 85
6/1 Pisco 242
3. Pisco 100
7/1 Nazca 243
4. Nazca 429
8/1 Arequipa 288
5. Arequipa 337
9/1 Arica 172
6. Arica 313
10/1 Calama 454
7. Calama 534
11/1 Salta 220
8. Salta 393
12/1 SM Tucumán 155
13/1 <rustdag>
9. SM Tucumán 406
14/1 Córdoba 293
10. Córdoba 279
15/1 La Rioja 353
11. La Rioja 262
16/1 Fiambalá 219
12. Fiambalá 396
17/1 Copiapó 319
13. Copiapó 294
18/1 La Serena 441
14. La Serena 502
19/1 Santiago 128
verbinding: 4580
special stage: 3540