|
PreProloog Dakar 2011 |
Aangemaakt: | 30 okt. 2010 | 20:21:30 |
Gewijzigd: | 01 nov. 2010 | 21:31:59 |
|
|
|
|
|
|
Meer foto's & video's ? In het nieuwsbericht: Nog meer pre-proloog een verzameling van internet- speurwerk en toegezonden fotomateriaal
|
Valkenswaard - 30 oktober 2010
Op de Heiberg had iemand het licht uitgedaan. Althans zo leek het vanochtend om kwart voor zeven. Het had er alle schijn van dat het geplande “aanrijden” om zeven uur niet ging lukken.
In het donker en in zijn auto zat Harold al netjes te wachten. Harold is het kersverse teamlid van de StaalbouweXpress en hij gaat als ervaren navigator Marty de weg wijzen in Argentinië en Chili.
Harold is zeker geen onbekende in het Dakarwereldje en heeft onder andere via Dakarsport al de nodige rally’s op zijn naam
|
|
Na een bakske koffie komt de nieuwe StaalbouweXpress tot leven. Feloranje en met de logo’s van de sponsoren als versiering vertrekt de truck naar de Leemskuilen in Westerhoven. Daar ontmoeten de rijders elkaar voor het eerst. Het industrieterrein is afgeladen met ronkende dieselmotoren, die zich allemaal later op de dag aan het Nederlandse publiek willen tonen.
De lucht wordt langzamerhand minder zwart als Marty zijn startnummer en koffie in ontvangst neemt. Er moet nog wat geknuffeld worden om duidelijk te maken dat hij toch echt met nummer 524 aan de start wil verschijnen, “dat nummer heb ik al 25 jaar” informeert hij de man achter de balie.
Zo rond de klok van acht uur wordt de BV-XL-32 omgetoverd van rallytruck in een SRV-wagen en worden de nodige kratten bier, pakken koffie, koffiezetters en tuinstoelen aanboord gehesen en een kwartier later rijdt de StaalbouweXpress dan eindelijk de paddock in.
Niet langer als assistentiewagen maar nu toch echt als deelnemer aan de Dakar 2011, een jongensdroom komt uit!
Navigator tijdens de Transoriental 2008 Henri wordt gespot en die loopt met een benodigd en “vergeten” stuurwiel in zijn hand. Het blijft even gissen hoe de truck vanochtend de bochten heeft genomen van Veldhoven naar Valkenswaard.
Een stuk verderop op het terrein staat Rick Aerts en een deel van de foerage blijkt voor hem besteed. Heel inventief worden twee bolderkarren ingeschakeld om de spullen te vervoeren en dat alles onder toeziend oog van Ingrid Zondag die duidelijk de leiding heeft over dit minikonvooi.
|
|
Mirjam Pol loopt voorbij en krijgt drie dikke kussen van Marty en de mededeling dat er plek is voor een paar wielen voor haar. Vanaf het dak van de promowagen van het team van Johan Elfrink wordt het team verder gadegeslagen op de dingen die komen gaan.
Voor de deelnemers met een vrachtwagen is het lang wachten in het Valkenswaardse bivak. Even na één uur lijkt het dan eindelijk te gaan beginnen, maar er zijn problemen met Cor Bezemer. Bovenaan met de enkels in de modder en de regen in de nek is niet te verstaan wat er aan de hand is, maar tegen half twee is in de verte de oranje StaalbouweXpress te spotten.
Als Marty voorbij dendert spatten ook door hem de plakkaten modder om de oren en zijn de o’s en a’s niet van de lucht, het opvallende oranje gevaarte maakt duidelijk indruk op het publiek. Behalve goedkeurende woorden van het publiek zijn ze ook bij de tijdwaarneming aangenaam verrast.
De aankondiging “ik ga een beker ophalen in Valkenswaard” blijkt geen loze belofte als zoon Tummes vol trots vertelt dat ons pap als tweede is geëindigd na de eerste heat.
De wachttijd tot de volgende ronde wordt vooral benut voor een spontane reünie. Familieleden, sponsoren, de onmisbare hulptroepen die elk vrij uurtje besteden aan de StaalbouweXpress, collega’s, Dutchrebels, oud-deelnemers, ja iedereen komt van dichtbij de truck bekijken en komen Harold, Nick en Marty succes wensen met de ophanden zijn race in Zuid-Amerika.
|
|
Nick die samen met Harold de technische ondersteuning van de StaalbouweXpress op zijn schouders krijgt tijdens de Dakar 2011 geniet zichtbaar van alle aandacht en het feit dat hij nu tot het wereldje is toegetreden op deze voor Nederlands sprekende deelnemers “heilige grond”.
En dan stuiven de mannen weg voor de tweede ronde. De hobbels aan het begin van het parcours lijken geen enkel probleem en een goede tijd ligt al weer in het verschiet.
Tot dat ene walletje. Daar schampt het voorwiel tegenaan en met een lekke voorband rijden ze de rit uit. Wederom de o’s en a’s maar nu van teleurstelling en de aanblik op de rokende band.
De pre-proloog van Dakar 2011 zit er weer op, Marty kijkt vanaf zijn truck terug op een fantastische dag, voor zowel team als publiek.
|
Fotowerk Otto Goedhart - Omito
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|