|
|
|
14/5 Update 08:55: Oude tijden herleven; de berichtgeving is wederom minimaal. De mannen gaan zo op in hun passie, dat het thuisfront mijlen ver weg is, hemelsbreed een kilometertje of 475. Het weinige nieuws wat binnen spijpelt is dan de heren zich gisteravond kostelijk hebben vermaakt rond een kampvuur.
De verworven startpositie wordt in de loop van de ochtend duidelijk, het (vracht)wagenprogramma staat gepland vanaf 13.00u lokale tijd en dat is net zo laat als in Veldhoven en omstreken.
|
14/5 Update 09:41: Het kampvuur van gisteravond was een samenscholing van het team Rick Aerts, Hans Bekx en de StaalbouwXpress-mannen.
De truck staat klaar om aan de baja te beginnen, alles is gisteren nog helemaal nagekeken en de strijd barst los om 12:57, aldus Henri per sms.
Het weer is redelijk, het is nog steeds aan de frisse kant en de eerste regendruppels vallen nu op de caravan in het bivak.
|
Een foto van de website van Hans Bekx en een beetje Photoshop geven een beeld hoe het daar ongeveer aan toe ging tijdens de proloog. (foto is bewerkt!) |
Wie wast zich hier? was de tekst bij het bericht wat vanochtend arriveerde |
14/5 Update 10:30: Een fris gewassen Marty (zie foto hierboven) deed rond 10.30u even verslag van de proloog van gisteravond. Het was gisteren een lange dag met veel wachten en dus ruim de tijd om te grappen en te grollen met Hans Bekx.
De startvolgorde van de proloog werd bepaald op basis van ervaring, de mannen met nog grotere namen dan die van Marty startte dus na de StaalbouwXpress. Het was een rit die iets meer dan veertien minuten zou duren. Na afloop wisselde de deelnemers hun ervaringen uit en Marty had het hoogste woord: "Ja Hans, ik heb wel een kwartier achter die truck van De Wit gereden, waar ik maar niet voorbij kon komen!".
Marty werd er fijntjes op geattendeerd, dat de proloog een minuut korter duurde. Toch heeft hij tijdens de proloog De Wit in weten te halen en finishte in een tijd van 14 minuten en 4 seconden. Met rokende remmen arriveerde de StaalbouwXpress bij de finish, op sommige stukken was het gas er flink op gezet en werd een snelheid van 130km/u bereikt.
Het terrein bestaat uit diverse soorten grond van klei, turf-achtig tot zand en het is voor Henri soms lastig navigeren. De commando's in de cabine volgen elkaar in een rap tempo op: "links, rechts nu, 180 graden draaien naar links, rechts, scherpe bocht naar rechts", Henri heeft het er maar druk mee en hij is nu bezig met het doornemen van het roadbook voor vanmiddag.
De motoren zijn vanochtend 3,5 uur onderweg geweest, dus vanmiddag moet een flinke inspanning geleverd worden en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Geprobeerd gaat worden om de jubelstemming van gisteren vast te houden, toen uiteindelijk duidelijk werd dat Marty als eerste vandaag mag starten omdat hij de snelste in de proloog bleek te zijn, met zelfs een voorsprong van 5 seconden op zijn grote voorbeeld Hans.
Tot de start hoeft er niet veel meer gedaan te worden, enkel de ramen moeten nog gekuist en dan kan de eerste manche beginnen!
|
Uitslag Proloog |
Tijdens de proloog (bron: marathonrally.com) |
14/5 Update 14:00: Door motorpech zit de Baja Saxonia er na slechts 30 minuten al weer op voor Marty en zijn team.
Ze mochten door de fantastisch gereden proloog als eerste van start en het ging lekker. Tsjoep, tsjoep, over de paden. Het was opletten, want hier en daar waren de paden zo smal dat er nauwelijks een auto door kan.
Mogelijk is een schakelfoutje de oorzaak van de motor die er de brui aan heeft gegeven. De truck staat nu nog opzij van het parcours en zal later op de dag, als de race is afgelopen, gerepatrieerd worden.
Hoe de reis zondag naar huis zal verlopen is nu nog onduidelijk, beelden over een gesleepte truck doemen weer op. Vast staat dat de truck, mogelijk met een kapotte zuiger, geen centimeter meer op eigen kracht kan rijden.
|
Vrijdagavond 14 mei (bron: rallymaniacs.nl) |
(foto's: Jerry Immers) |
16/5 Update 20:00: De Polizei helpt niet echt lekker mee met een vlotte thuisreis. Ergens langs een winderige autobahn 4 staat Marty. op een parkeerplaats, naast een dieplader met daarop de gestrande StaalbouwXpress. De heren van het gezag vonden het geen goed plan om in het weekend met dit transport over de weg te gaan en nu moeten ze wachten tot tien uur vanavond voordat de reis verder richting Veldhoven kan.
Ondanks de korte deelname kijken de mannen terug op een super gaaf weekend. Waar een ander in Duitsland genoegen neemt met een flinke pul bier, die over de tafel scheert, hier gleden de kratten over de tafel.
Het opladen van de door pech geplaagde truck heeft nog wat halsbrekende toeren gekost, maar de mannen hebben het toch maar geflikt en kijken nu de minuten op hun horloge verder om de reis naar huis te kunnen vervolgen.
|
|
|
|
|
|
|