|
Dag 14 : Qingyuan - Alxa Youqi (25 juni) |
Aangemaakt: | 25 juni 2008 | 07:23:48 |
Gewijzigd: | 27 juni 2008 | 21:07:06 |
|
|
|
|
dag 14 : 25 juni 2008 |
|
|
Routekaart ... |
|
Trans Oriëntale |
# |
datum |
van: |
naar: |
km |
(cum) |
1. |
do |
12/6 |
Sint Petersburg |
Rogachëvo |
834 |
834 |
2. |
vr |
13/6 |
Rogachëvo |
Petrovski |
736 |
1570 |
3. |
za |
14/6 |
Petrovski |
Jelaboega |
574 |
2144 |
4. |
zo |
15/6 |
Jelaboega |
Mrakovo |
693 |
2837 |
5. |
ma |
16/6 |
Mrakovo |
Bogotse |
630 |
3467 |
6. |
di |
17/6 |
Bogotse |
Arkalyk |
705 |
4172 |
7. |
wo |
18/6 |
Arkalyk |
Botakara |
692 |
4864 |
8. |
do |
19/6 |
Botakara |
Ayaguz |
729 |
5593 |
9. |
vr |
20/6 |
Ayaguz |
Karamay |
528 |
6121 |
10. |
za |
21/6 |
Karamay |
Turfan |
782 |
6903 |
11. |
zo |
22/6 |
rustdag |
|
- |
6903 |
12. |
ma |
23/6 |
Turfan |
Hami |
513 |
7416 |
13. |
di |
24/6 |
Hami |
Qingyuan |
727 |
8143 |
14. |
wo |
25/6 |
Qingyuan |
Alxa Youqi |
636 |
8779 |
15. |
do |
26/6 |
Alxa Youqi |
Bayan Hot |
589 |
9368 |
16. |
vr |
27/6 |
Bayan Hot |
Hohhot |
740 |
10108 |
17. |
za |
28/6 |
Hohhot |
Peking |
616 |
10724 |
|
|
|
|
|
Tot gisteravond of beter tot van morgen vroeg half drie is er druk gewerkt aan de StaalbouwXpress, maar op dit moment (het is daar nu kwart over één in de middag, rolt de truck achter de servicewagen 610 van Dutch Team Dakar.
Zelfs zandstormen trotserend zijn de mannen gisteren heel de dag bezig geweest met het proberen te repareren van de truck. Toen de motor werd gestart liep hij 5 minuten en vond het toen wel genoeg. Onderzocht wordt nu of een Chinese MAN dealer een nieuwe brandstofpomp kan monteren. Of dat gaat lukken wordt later vandaag pas duidelijk. Ook MAN in Nederland is bezig met het zoeken naar een oplossing, zo schrijft Harrie.
Tijdens het leeg maken van de reserve Kamaz tank zijn ze wel roestwater tegengekomen, ongetwijfeld de bron van de tegensputterende motor.
Verder proberen ze zo veel mogelijk te genieten van alles wat ze zien en horen met op de achtergrond klanken van U2 en Metallica. Het genieten van de omgeving lukt wel, alleen beginnen na twee weken de stoeltjes een beetje hard aan te voelen.
Marty heeft gisteren op het stuur nog een verbredingssetje aangebracht om zijn plots in spieromvang toenemende bovenarmen wat te sparen.
Update 14:46u: De toon van de berichtgeving is wat aan het veranderen. In China hebben ze zich bij de situatie neergelegd en de korte commentaren en foto's die binnenkomen maken het nu nog meer iets van een reisverslag, dan een rally raid verslag, maar het is goed de mannen geamuseerd op de foto's te zien.
|
|
|
|
|
Blik achter de schermen …
Ondanks de kersvers gesloten vriendschap in O-hen-hu-tu-ko en de daarmee ontspannen sfeer, is de StaalbouwXpress nog in afwachting van een verse brandstofpomp. Dergelijke pompen liggen niet voor het oprapen en zeker niet in China, dus wordt er vanuit Nederland ook druk gewerkt om die pomp te regelen.
Dus nadat Marty’s truck de werkplaats van MAN Tilburg in de vroege zaterdagochtend van 7 juni had verlaten, was het nog niet gedaan met de assistentie. Anthony van Lierop is op zoek gegaan naar onderdeelnummers van brandstofpomp, verstuivers en motortype en heeft de data weer geverifieerd bij Terlouw, die de StaalbouwXpress ook met regelmaat in de garage zagen komen.
Alle informatie is doorgespeeld een Bert-Jan Richters en zo zijn de MAN-mannen druk doende om de StaalbouwXpress aan de praat te krijgen. Zelfs de directie van MAN Tilburg houdt vinger aan de pols. En Anthony? Die heeft RTL een bericht gestuurd dat het nu toch wel de hoogste tijd wordt dat de “oranje rakker” eens goed in beeld komt.
|
|
|
|
|
|
|
JB Trading sleepservices
|
MAN stuur-verbredingssetje, overwogen wordt om er octrooi op aan te vragen.
|
Kenmerkend voor China: opleggers veel te lang, te breed en te hoog.
|
Als dit een groot deel van de dag je uitzicht is wil je er natuurlijk alles van weten: deze enorme servicetruck van Pascal de Baar heeft eerder dienst gedaan als service-, maar ook als racetruck bij Hans Bekx.
|
Blijkbaar is nog niet alles verdampt, want het lijkt er hier toch echt op, dat één of andere verdwaalde distel water wordt gegeven. Met de vlaggen in top trekt de stoet verder.
|
Dat die rare Europeanen twee vrachtwagens aan elkaar knopen met een grote stang en een stuur hebben van hout, dat deert de lokale bevolking niet, ze zwaaien er vrolijk op los.
|
|
Het is wat minder kleurijk als aan de overkant van de weg, maar toch wel prettig als je ook door de technici van Hans Bekx van harte welkom wordt geheten.
|
Harrie met de lokale jeugd of zijn die beste mensen allemaal zo klein?
|
Henri begrijpt nu waarom bij zo veel zon, deze aardige mensen van die smalle ogen hebben ontwikkeld. Maar waar is de chief eigenlijk? Zouden ze eerder op de dag weg zijn gereden zonder Jerommeke, die zo nodig moest plassen?
|
|
|
|
|
|
|
Het is in Ehen Hudag half tien in de avond. Terwijl wij hier in Nederland de mannen toch wel een beetje zielig vinden, komen er plots drie foto's binnen, die het tegendeel bewijzen.
Marty, Henri en Harrie zijn de stad onveilig aan het maken. Veel van de bewoners zijn van Mongoolse komaf en vrij klein van stuk, gemiddeld zijn ze een halve meter kleiner, vertelt Harrie. De mensen op straat hebben in jaren niet van die lange mensen gezien en stoten elkaar aan. Sommige schrapen alle moed bij elkaar en komen handen schudden. Er zijn zelfs luitjes die hen een rondrit aanbieden.
Het team StaalbouwXpress heeft zelfs al vrienden gemaakt en zitten nu aan tafel met Clean (het meisje) en River (de jongen). De conversatie gaat in het Engels met deze studenten, die zij op straat tegen kwamen.
Gelukkig zien we daar ook de altijd camera ontwijkende team-captain, ze hebben hem dus toch meegenomen! Pjoehhhh ....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|