Met een verlate start omdat de heli's nog niet op konden stijgen is de rally vanochtend na een dag van rust voor de één en een dag van hard werken voor de ander weer van start gegaan.
Om half zeven Nederlandse tijd (de zon in China staat dan inmiddels hoog aan de hemel, het is daar half twee) is de temperatuur al weer flink opgelopen en rijdt de StaalbouwXpress in de special. Ze zijn zojuist het plaatsje Digar voorbij en hebben er 100km, een kwart dus, special opzitten.
Vijf kilometer en een uurtje verder, stroopt het rally verkeer op. De StaalbouwXpress staat in de buurt van de truck van Pascal de Baar (414) en het heeft er alle schijn van dat de wagens van Ramirez (431) en Rodriguez (430) de weg blokkeren. Volgens de site van Transorientale heeft Stacey ook al ergens vastgezeten, maar of dat op dit punt (42°31'41"N, 90°07' 53"E) was blijft gissen.
Het is even na negen uur als de StaalbouwXpress na enig oponthoud weer vijf kilometer verder is, Pascal staat dan nog steeds op dat blijkbaar lastige stuk in het parcours. Met een vaartje van 45 km/u vervolgt Marty zijn weg door de zandduinen.
Tegen tienen, Pascal rijdt ook weer en de StaalbouwXpress dendert met 60km/u door het zand. Op jacht naar Ramirez en Rodriguez die circa 12km verderop rijden. Aguirregouiria lijkt de weg kwijt, die rijdt opeens naar het noorden terwijl de route in oostelijke richting gaat op dit traject.
Even na elf uur, inmiddels is bekend dat buurman Hans Bekx de special heeft gewonnen. De StaalbouwXpress rijdt nog steeds achter Ramirez en Rodriguez. Het landschap is inmidels veranderd, ze rijden nu door woestijngras en het tempo lijkt in te zakken naar 8km/u. Een paar minuten later staat de teller al weer op 100 km/u. Het gat naar Rodriguez is ongeveer 1 a 2 km. Vanwege een verschillende ververs interval op de site is dit niet exact te bepalen. De special is voor Marty dan ongeveer voor tweederde verreden.
12.00u Marty, Harrie en Henri genieten van een prachtig uitzicht hoog boven op een bergtop. Bergafwaarts zit Pascal hun op de hielen.
13.15u Nog circa 45km voor de boeg en dan zit deze special door het zand er op. Pascal is verder uitgelopen op de StaalbouwXpress, de Spanjaarden met 430 en 431 op hun truck zitten nog steeds in de buurt van Marty.Vanwege de verschillende tijdsintervallen is niet goed te zien, wie nu precies van de drie voorop rijdt. Het landschap is wat vlakker geworden, maar nog steeds veel zand, maar ja is dat niet wat Harrie zo graag wilde?
13.30u De StaalbouwXpress is stil gevallen, al een paar minuten beweegt balletje 724 niet meer op de kaart ....
14.30u Nog weinig beweging, heel even stond er een snelheid van 8km/u maar het schiet niet op. Kaart nog gedraaid maar balletje rolt niet verder, afwachten dus ...
15.55u Na twee-en-half uur zit er gelukkig weer beweging in de StaalbouwXpress
16:07u Marty rijdt in het kielzog van truck 432 van Denis Martin, nog circa 30km naar de finish van de special.
16:19u Ze weten het wel spannend te houden, zowel Marty als Denis hebben een snelheid van 0 km/u.
16.27u Met een vaartje van 36 km/u gaat het laatste loodje weer verder, maar hij weegt wel zwaar zo te zien
17.31u De special zit er op, nu nog naar het bivak en wachten op de ervaringen van de mannen, wat ging er mis? Hoe was het om door de duinen te rijden? We wachten met spanning af op berichten straks uit Hami.
19.18u Het bivak komt in zicht, nog 16 km te gaan, ze rijden met een vaartje van rond de 60km/u nog steeds met zijn tweeën en komen binnen het GSM bereik van de stad Hami. Het is nu 23°C en voor morgen wordt een temperatuur van 37°C verwacht.
19.35u Gearriveerd in bivak!
19.45u StaalbouwXpress staat naast winnaar van de dag Hans Bekx.
|