Dag 9 : Ayaguz - Karamay (20 juni)
Aangemaakt:
19 juni 2008
21:44:30
Gewijzigd:
20 juni 2008
22:22:40
dag 9 : 20 juni 2008
 
 
 Routekaart ...
Veldhoven Karamay
Trans Oriëntale
# datum van: naar: km (cum)
1. do 12/6 Sint Petersburg Rogachëvo 834 834
2. vr 13/6 Rogachëvo Petrovski 736 1570
3. za 14/6 Petrovski Jelaboega 574 2144
4. zo 15/6 Jelaboega Mrakovo 693 2837
5. ma 16/6 Mrakovo Bogotse 630 3467
6. di 17/6 Bogotse Arkalyk 705 4172
7. wo 18/6 Arkalyk Botakara 692 4864
8. do 19/6 Botakara Ayaguz 729 5593
9. vr 20/6 Ayaguz Karamay 528 6121
10. za 21/6 Karamay Turfan 782 6903
11. zo 22/6 rustdag   - 6903
12. ma 23/6 Turfan Hami 513 7416
13. di 24/6 Hami Qingyuan 727 8143
14. wo 25/6 Qingyuan Alxa Youqi 636 8779
15. do 26/6 Alxa Youqi Bayan Hot 589 9368
16. vr 27/6 Bayan Hot Hohhot 740 10108
17. za 28/6 Hohhot Peking 616 10724

Beelden van 19 juni:

(toegevoegd 19/6/08 - 22:00u

 

 

 

De jongste StaalbouwXpress fan!

Kleine Tessa, dochter van Inge van Esch en Hans Jacobs is de jongste fan van Oom Henri.

Zodra er weer MMS contact mogelijk is wordt deze foto direct naar China gestuurd, zodat Henri dan eindelijk zijn nichtje kan zien.

 

Het is in Nederland even na tien uur in de avond, het is lastig voor te stellen, dat wij nog naar bed kunnen en dat de vermoeide mannen al weer bijna uit hun tentje moeten kruipen om aan de reis naar China te beginnen. Er staat al vrij snel na het verlaten van het bivak een special op het menu. De klok is wederom vooruit, het is nu in de rally: 04:15u.

Nederland ontwaakt, het is 6.20u. De StaalbouwXpress ploetert zich door de bergen tijdens de special in de buurt van de Kazachstaanse plaats Urdzhar. Het is daar dus al middag en ze hebben nog circa 20 km special voor de boeg.

Het tempo ligt uiteraard laag, op het moment van kijken 27 km/u. In vergelijking met de overige trucks lijkt het erop, dat de StaalbouwXpress in tegenstelling tot gisteren als laatste is gestart. Truck 434 is na het bivak rechtsaf geslagen en rijdt via de A350 de verbindingsroute langs de special. De wagens 431 (Ramirez Moure), 436 (Kauer) en 418 (Noorman) rijden achter de  StaalbouwXpress.

Het loopt tegen kwart over zeven (VMT) als de special is volbracht (47°19'37"N, 81°13'42"E), op naar China! In China wacht een groots ontvangst, aldus de site van Transorientale. Direct na de grens is een vierbaansweg, waar één baan bezet is door het toegestroomde publiek!

Even na negen uur (VMT) is het voor Marty's Team nog circa 90km naar de Chinese grens. Daar lijken de autoriteiten niet echt haast te maken met het controleren van de papieren, want van de trucks is enkel Macik (405) de grens gepasseerd. De rest staat al een poosje te wachten. Een overzicht gevonden van het GSM bereik van China Mobile, dat voor deze regio alleen een beperkt gebied aangeeft rondom de stad Tacheng. Dit is de eerste stad na de grens met ongeveer 60 duizend inwoners. Nu maar hopen dat we Tessa er naar toe geseind krijgen en wij wat beelden ontvangen.

In de buurt van het bivak, wat zo te zien in de bergen is gelegen,ligt de plaats Karamay met 290 duizend inwoners een behoorlijke stad, dus zal bovenop die bergtop toch wel een gsm-mast staan?

10.50u De StaalbouwXpress rolt achter wagen 434 het parkeerterrein bij de grens op. Even later volgt de eerste foto.



 

Tien uur (VMT), vier uur nog in Kazachstan, rolt na tijden weer een sms van Harrie binnen. Van de week hebben ze tot midden in de nacht een bladveer met veel kunst en vliegwerk gerepareerd, nu zijn beide veerpakketten gebroken.

 

Harrie: “Net na de special zat er een groot gat in de weg. Of eigenlijk andersom er zat een stukje weg in een gat.” Voor hen reed een auto die behoorlijk wat stof produceerde, het zicht was slecht. Marty zag het gat te laat en door de klap die volgde op de achteras zijn beide veerpakketten dus gebroken. Ze rijden verder met een vaartje van rond de 75 km/u (via tracking om 10.02u : 82 km/u, nog 30km naar de grenspost) en gaan straks in het bivak in Karamay op zoek naar een oplossing. In Karamay zijn de eerste motorrijders reeds gearriveerd, maar de satellietbeelden zo bekijkend zit er niet echt een bladveer-speciaalzaak daar in de Chinese bergen.

 

 

Google earth weergave van het Special terrein

 

bivak ten opzichte van Karamay

Nieuwsitems van 17 en 18  juni zijn bijgewerkt met vandaag ontvangen foto's

 

bladveren die het niet leuk meer vinden

 

in de rij voor de Chinese grens

 

De special vandaag is goed verlopen. Het parcours zat echter zo in elkaar dat er weinig snelheid gemaakt kon worden. Op weg naar de Chinese grens zijn de mannen nog even gestopt bij een Kazachstaans ieni-mini garage-tje. Deze uiterst vriendelijke mensen hadden geen bladveren liggen. Ze mochten wel mee eten, maar ja de Chinese grens staat op het programma. Het is goed merkbaar dat ze steeds zuidelijker en oostelijker komen het is een stuk warmer. Inmiddels staan ze nu al vijf uur te wachten bij de grens, “de Chinees” in Nederland is duidelijk een stuk vlotter.

 
 
De uitnodiging om mee te eten was vast gedaan met lokale ervaringen opgedaan aan de grens. Het zijn niet zo zeer de Chinezen die er zo lang over doen maar de luitjes uit Kazachstan. Om 15.57u passeren ze de grenspot van Kazachstan. Vervolgens een stuk door niemandsland rijden, om zich om 16.00u te melden bij de Chinese poort (zie Google Earth foto hierboven). Om 16.12 mogen ze weer een stukje verder om zich nu bij de Chinese douane te melden even verderop. Met nog een rit van toch wel rond de 200km nog voor de boeg liggen de mannen voorlopig nog niet in hun tentje. Het is inmiddels al na half elf in China.  
 

"Take picture?", is het bijschrift bij deze foto die begin van de avond binnenkwam.

Om 17.02u zijn ze dan eindelijk het gastvrije China ingereden, nog steeds staan er mensen langs de weg die ook Marty, Henri en Harri als helden ontvangen. Onze helden moeten echter nog wel een aardig stukje rijden naar het bivak. Of dat gelukt is, is nu even een raadsel, de Iritrack site heeft het weer eens moeilijk en er komt geen data meer binnen van de zogenaamde Others categorie.

Op de site van Hans Bekx is te lezen dat er morgen om 06.00 lokale tijd gestart wordt, dan is het bij ons middernacht, dat betekend wederom weinig slaap voor de StaalbouwXpress maar wel een heldenontvangst vandaag, dat stuwt de adrenaline misschien genoeg op. 

StaalbouweXpress Nieuwsflits: 19 jan. 2013 22:40  ( ARCHIEF )
Missie volbracht
Team STBX heeft de Dakar 2013 volbracht!

1 bezoeker on-line

Laatste gewijzigde berichten:

02 apr. 2013

10:54:31

20 feb. 2013

15:38:16

03 feb. 2013

13:14:08

26 jan. 2013

09:59:55

23 jan. 2013

09:48:00

22 jan. 2013

21:48:03

22 jan. 2013

00:57:13

A G E N D A
20/1: Huldiging
20/1: Slotparty Santiago
21/1: Auto's naar de haven
22/1: Terugvlucht > NL
23/1: Aankomst Schiphol

>=23/1: Verhalen
    vertellen ...

    (bla,bla,bla ?)

2/2: Na 21:00u Dakar-after-party voor STBX-fans only

Dakar 2013
# van verb
dd naar spcl
1. Lima 250
5/1 Pisco 13
2. Pisco 85
6/1 Pisco 242
3. Pisco 100
7/1 Nazca 243
4. Nazca 429
8/1 Arequipa 288
5. Arequipa 337
9/1 Arica 172
6. Arica 313
10/1 Calama 454
7. Calama 534
11/1 Salta 220
8. Salta 393
12/1 SM Tucumán 155
13/1 <rustdag>
9. SM Tucumán 406
14/1 Córdoba 293
10. Córdoba 279
15/1 La Rioja 353
11. La Rioja 262
16/1 Fiambalá 219
12. Fiambalá 396
17/1 Copiapó 319
13. Copiapó 294
18/1 La Serena 441
14. La Serena 502
19/1 Santiago 128
verbinding: 4580
special stage: 3540