|
|
|
|
Het is laat geworden afgelopen nacht. Om kwart over één Nederlandse tijd komt er eindelijk weer een bericht van de StaalbouwXpress, het is dan in Rogatchevo kwart over drie in de ochtend: "De luxe van het hotel is voorbij!", aldus een vermoeide Harrie.
Gisteren was het een lang gerekt lint van trucks, auto's en motoren die over de M10/E105 trok, Marty leek via Iritrack in gevecht met deelnemer 708. Als om de paar minuten verse coördinaten werden doorgegeven was het spannend wie voor zou liggen. Marty wist Vincent Moutou (708) steeds voor te blijven en liep zelfs verder uit. Op datzelfde moment streden Stacey en Gerard de Rooy om wie als eerste binnen zou komen. En circa 180km voor de StaalbouwXpress ploeterde Hans Bekx zich door het straatverkeer van Vyshniy met een snelheid van 8 tot 12 km/u. Truck 434 uit de Marathon Rally van Thomas Knauer kwam steeds meer in het vizier met nog maar een voorsprong van slechts 40km, deze eindigde gisteren als 30e in de lijst van 31.
Van een comfortabele nacht is geen sprake. De mannen liggen moe, maar voldaan van hun eerste echte rally dag in hun slaapzak in hun tentje.
Terugblikkend op een dag die ze nooit meer zullen vergeten tikt de regen tegen het tentdoek. Boven het getik uit horen ze het geronk van auto's, aggregaten en Marty. In dit bivak zijn de buurtjes de mannen van het Hans Bekx team. "Het eten en drinken in het bivak is perfect", aldus een tevreden maar vermoeide Harrie.
|
|
|
|
|
Het is bij ons zeven uur, in Rusland negen uur, als de StaalbouwXpress al weer op pad is. Met een vaartje van 105 km/u laten ze Rogatchevo weer achter zich en hebben de eerste 50 km er al weer opzitten. Via de M7 gaat het richting Nizhniy Novgorod verder oostwaarts.
Een kwartier later volgt weer een update vanuit de cockpit, het lukt Harrie nauwelijks om te sms-en zo gaat de cabine heen en weer, maar toch bereikt het volgende bericht ons: "Marty dacht gisteren dan wij alles hadden gewonnen in het Regularaity klassement. Henri en ik hadden zo onze twijfels, maar het is dus ook echt zo! We zijn de jeeps voorgebleven en dat ondanks de pitstop met de omgekieperde Chinees".
Ze zijn nu onderweg naar de volgende special, er is eerst een verbindingsstuk van 417 km, dan volgt de special van 64 km, om vervolgens in 226 km naar het bivak van vandaag te rijden.
|
|
|
Marty, een man die staat voor gerechtigheid.
Het gaat vandaag nog veel sneller dan gisteren, vertelt Harrie. Gisteren lag het tempo beduidend lager, maar tijdens de rally moest er wel even afgerekend worden met een Russische Oom Agent. Een bon van 300 roebel moest direct betaald worden. Omgerekend een bedrag van 10 euro voor een snelheidsovertreding. Volgens de agent reed Marty 91 km/u. "Ge liegt!", was direct de reactie van onze StaalbouwXpress coureur, "we reden 130!". De agent verstond geen Brabants dus veranderde de boete niet.
Vandaag zijn de mannen in hun nopjes, de wegen worden gelukkig wat slechter is de mededeling. Er zitten gaten in de weg waar met gemak een kruiwagen in kan. "Fantastisch, we gaan met de StaalbouwXpress 'back to the future'", grapt Harrie.
De lokale bevolking begint naar mate de kilometers verstrijken ook steeds vriendelijker te worden. Er wordt nu veel meer gezwaaid en velen maken luchthoorn bewegingen.
|
|
|
Een poging bovenstaande te ontcijferen (op de site van Transoriental wordt immers weinig aandacht besteed aan het Regularity klassement. En trots als we zijn op de StaalbouwXpress:
|
Etappe no. 1 |
Place |
No |
Driver |
Vehicle |
Brand |
Nat |
Team |
1 |
724 |
Marty VAN DEN OEVER |
CAMION |
MAN |
HOL |
MARTY'S TEAM |
2 |
708 |
Vincent MOUTOU |
AUTO |
TOYOTA |
FR |
SPORT ANTILLES MECANIQUES |
3 |
702 |
Mathieu KURZEN |
AUTO |
NISSAN NAVARA |
CH |
XL ADVENTURES |
4 |
706 |
Christian PERRIER |
AUTO |
MITSUBISHI |
FR |
IN TARTIFLETTE WE TRUST |
5 |
712 |
Jeroen BROUWERS |
AUTO |
TOYOTA |
FR |
DUTCH TEAM DAKAR |
6 |
714 |
Joris MATTIJS |
AUTO |
MITSUBISHI |
HOL |
TEAM FLANDERS RALLY RAID |
7 |
711 |
Eric ROCHETTE |
AUTO |
TOYOTA |
FR |
ROCHETTE VITOU |
8 |
707 |
Jean Paul FISCHER |
AUTO |
TOYOTA |
FR |
SPORT ANTILLES MECANIQUES |
9 |
700 |
ALLIOT Philippe |
AUTO |
NISSAN |
FR |
TEAM DESSOUDE |
10 |
701 |
Marc CUROT |
AUTO |
NISSAN |
FR |
TRIBILIC |
11 |
703 |
Marc RINALDI |
AUTO |
TOYOTA |
FR |
RINALDI |
12 |
704 |
Jean Claude RIVAL DE ROUVILLE |
AUTO |
MITSUBISHI |
FR |
STOCKS BELLECOUR |
13 |
705 |
Emmanuel LENYS |
AUTO |
ISUZU |
FR |
ECURIE EPERON |
14 |
709 |
Stanislas DE SADELEER |
AUTO |
LAND ROVER |
SU |
GSTAAD AUTOMOBILE CLUB |
15 |
710 |
Guntars KRAMENS |
AUTO |
TOYOTA |
LETH |
RIGA RALLY RAID TEAM |
16 |
716 |
Paul KROELY |
AUTO |
TOYOTA |
FR |
TEAM KROELY |
17 |
717 |
Enrico ERCOLANI |
MOTO |
KTM |
ITA |
MILANO TRE |
18 |
718 |
Giovanni ULIANA |
MOTO |
KTM |
ITA |
GIO ITALIA |
19 |
720 |
Jean Paul KLEIN |
CAMION |
MERCEDES |
ESP |
TRIBILIC |
|
Momentopname, tijdens de special vandaag:
|
|
|
|
|
|
|
Vanmiddag, het was even na twaalf uur Nederlandse tijd, was het wachten geblazen. De wagens uit de Regularity moesten de Marathon vrachtwagens op het terrein van de special voor laten gaan. Het wachten duurde maar en duurde maar. Het wachten is benut om extra schokbrekers te monteren. Dit ging niet echt stiekum want boven de hoofden van het StaalbouwXpress team cirkelde de TV-helicopter, die vandaag dan wel de lucht in was.
De special was een slopende proef, de schokdempers kwamen goed van pas. De race werd echter stilgelegd omdat er een brug was ingestort. Stacey kwam dit best uit, want die had na een lekke band 20 minuten verloren op Gerard de Rooy en door het instorten van de brug werd pas vanaf de eerste stempelpost geteld.
Tijdens de special, het is dan inmiddels vier uur (in NL), vallen de mannen weer stil. Opeens geen beer op het parcours, maar een Russisch legervoertuig, die daar niet had mogen komen. Ze gingen snel opzij, maar Marty was sneller. Het gevolg: wederom een kapotte spiegel! De rechter deze keer. Nu is Marty toch niet een man die van omkijken houdt, maar het is wat minder dat de rechtertank wordt beschadigd. De rechter zijkant, bodem en achterkant raken helemaal onder het zand en de diesel.
Na afloop van de special bij het plaatsje Dzerzhinsk wordt de truck met de hogedruk afgespoten. Bij een oud truckersrestaurant loopt het dorp leeg. Alle Dzerzhinskanen komen kijken bij de aanschaf van een Kamaz brandstoftank, zodat er in Kazachstan toch zeker genoeg brandstof meegenomen kan worden. Of ze deze actie bij de MAN fabrieken goed vinden, zal het team verder worst zijn!!
Hans Bekx maakt zich zorgen en belt tegen negen uur (in NL) op waar de "buren" blijven. Het was een dag die het predicaat vrijdag de dertiende eer aan deed, er is straks in het bivak nog genoeg werk, voordat de StaalbouwXpress morgen weer fris aan de start kan verschijnen.
|
|
|
|
|
|
Collega en "buurman" Hans Bekx begint aan de special ... : |
|
|
|
|