Van onze rondreizende STBX-ambassadrice |
|
|
|
|
Van onze reisredactie onderweg |
|
17:11u (CL) De STBXjunior was zo laat binnen (of was het vroeg?) , dat Arie en Wilbert de langste nachtrust hebben gehad van de afgelopen rally dagen. Arie citeert Johan (niet Elfrink): “Zo heb elk nadeel, ook een voordeel”. Toen er na het uitzwaaien van de racetruck en de rommel opruimen werd omgekeken, bleek het bivak zo goed als verlaten. De tent met ontbijtjes was al ingepakt. De magen werden gevuld met rookworst en gevulde koeken. Dakarie heeft een jolige bui: “het is niet alleen in de kroeg, waar we vaak de deur sluiten”.
Onderweg naar La Serena is de assistentietruck geparkeerd en werd twee maal een pollo y salades besteld. Het voltallige personeel kwam foto’s maken van het smikkelende duo, want twee echte Dakaristen in de tent is toch wel bijzonder. Er wordt volop genoten van deze roem en het blijft geweldig door te kluiven aan kip mensen gelukkig te maken met een foto!
De reisjournalist komt in Arie naar boven: het landschap langs de Pan-American Highway is hier heuvel- tot bergachtig. Het is gort droog met hier en daar een struik of een verdwaalde cactus. Een zeer eentonig beeld. Op weg naar het bivak vragen ze zich af hoe lang het vandaag zal duren alvorens ze Marty, Harold en Nick weer in de armen kunnen sluiten.
|
|
18-01-2013, 6:12u (CL): (10:12u NL) Na een verbinding van 90km in noordelijke richting, waar aan de rechterzijde van de weg nog zicht is op het terrein van het laatste deel van special stage van gisteren, volgt de 441km lange stage van vandaag.
De start is volgens de organisatie relatief laat, omdat er rekening wordt gehouden met de in die regio altijd aanwezige ochtendmist, de "Camanchaca", voor Marty een aardige kans om nog enkele uurtjes te slapen voordat de route naar La Serena begint. De eerste trucks vertrekken rond 10:00u (CL).
6:57u (CL) 4 foto's van gisteren binnen van Dutch Dakar Team (zie verslag aldaar)
9:37u (CL) Het is vijf uur nadat Marty belde en zei, dat ze met de radiateur bezig zijn. Wilbert meldt zojuist per sms dat de radiateur er weer in hangt. Ze moeten nog een paar kleine dingen doen, maar ze hebben nog even de tijd en er moet nodig getankt worden. De STBX heeft dorst. De motor heeft aan het avontuur van gisteren niets overgehouden en loopt goed.
10:24u (CL) Vlucht KL2258 uit Parijs is zojuist geland op Aeropuerto de Santiago.
10:42u (CL) Arie bericht; het was een race tegen de klok, maar het is allemaal gelukt. Nadat de tankdop en het gebied er omheen goed schoon is gemaakt (staat nadrukkelijk in de instructies van Marty, refererend aan het avontuur op weg naar China in 2008) wordt de dorst van de STBX eindelijk gelest. Arie belooft later meer info te zenden ...
|
|
11:20u (CL) Wilbert stuurde zojuist bovenstaande foto's en de mededeling dat hij zo samen met zijn Dakar-maat op pad gaat. In het bivak is niets meer te ontbijten en dus zoeken ze straks een barretje om wat te eten en te drinken.
13:47u (CL) En weg zijn ze volgens het scorebord
14:16u (CL) Dat er niets meer te eten was in het bivak was lastig voor te stellen, dus geïnformeerd en wat blijkt de heren hebben zich vandaag dan eindelijk te goed gedaan aan de worstjes. Er is nog een halve doos over en na zoveel van hetzelfde, is dat een zeer goede reden om eens buiten de deur te eten.
Het duo A&W leken wel corvee te hebben, ze waren bijna de laatste die het bivak van Copiapo verlieten. Wat ze wel heel erg jammer vonden was dat er verschillende STBX-fans langs waren gekomen in het bivak, maar waar geen tijd voor was. Vanuit het Marty tentje ontsteeg een enorm zaaggeluid en de andere heren waren druk met roadbook en natuurlijk de onderdelen die vervangen moesten worden en voor een praatje was nauwelijks gelegenheid. De assistance-boys vinden het jammer dat Santiago al bijna in de kaart verschijnt. Ze vermaken zich kostelijk en gruwelen van de gedachte dat in Nederland de sneeuwboots opgezocht moeten worden. Vooral Arie moet niets van de kou hebben en heeft dus de minste animo om volgende week terug te keren op vaderlandse bodem.
14:24u (CL) De STBX, met nieuwe radiateur, passeert WP1 om 14:15:19, het hoogst gelegen punt van de stage is voorbij.
14:41u (CL) Het lijkt er even behouden aan toe te gaan, als Marty WP2 ook op zijn naam zet om 14:34:48 (voorlopig) op een 45e plek overall, stage: 37e, bij WP1 38e
15:18u (CL) Een versnelling tussen WP2 en WP3, de STBX dendert als (voorlopig) 29e langs WP3
15:44u (CL) De 29e tijd bij WP3 staat nog steeds, als WP4 in een 30e tijd wordt geklokt, om 15:33:27u
16:17u (CL) Oops de tijden laten wel weer even op zich wachten.
17:18u (CL) (21:18u NL) Mocht u denken, dat de webmaster in slaap is gevallen: dat is (nog) niet het geval! Er worden op dit moment geen tijden meer doorgegeven. Werd er eerder deze week nog gegrapt, dat er rond 19:00u (FR) een wijntje gedronken wordt. Nu is men blijkbaar aan de vrijdagavond-borrel .. of er zijn technische problemen.
18:00u (CL) Inmiddels zijn er weer tijden beschikbaar, de snelle jongens zijn inmiddels bij WP12 en "ons Marty"? Die is voor het laatst geklokt om 16:23u (20:23u NL) bij WP5 met een 58e tijd.
18:34u (CL) WP6 wordt gepasseerd om 18:27u, als 56e.
19:25u (CL) (23:25u NL) Om 19:14:17 haalt Marty WP7 binnen, met 54e tijd. Na WP7 volgt het passeren van de Rio Copiapo, deze rivier ligt op dezelfde breedtegraad als het bivak waar vanochtend is vertrokken, vanaf nu is het dus verder zuidelijk naar La Serena. WP7 is na 187km van de special stage, er is nog 254km te gaan .... en dan nog een verbinding naar het bivak!
20:00u (CL) (0:00u NL 19/1/2013) Meteo: zonsondergang om 20:40u (CL)
20:12u (CL) WP8 wordt om 20:01:56 bereikt (55e tijd), na WP8 volgt een geneutraliseerd gedeelte. (wie ook live-tracking volgt, de tijd bij WP9 is vanwege de neutralisatie nietszeggend)
21:01u (CL) Teken van leven uit het bivak. Wilbert en Arie zijn (allang) gearriveerd! Laten het echter nu pas weten, zeker druk met andere zaken. Foto's nemen? (drie keer raden, ze gaan het bivak inrichten ...) (ben reuze benieuwd hoe ze dat morgenavond doen ... zouden ze in hun tentje kruipen, vlak voor een hotel?)
21:29u (CL) Het geneutraliseerde deel is achter de rug! Nu op naar WP10.
Om 20:42:45u wordt WP10 bereikt, de STBX, door Arie liefkozend de STBXjunior genoemd, is dan 55e.
Iets meer dan twaalf minuten later komt het einde van de proef in zicht als ook WP11 als doel kan worden afgevinkt
WP12 volgt in een 53e tijd om 21:46:50, de eindtijd bij WPA komt niet meer voor in de statistieken die getoond worden via het internet. Vooraf aan het vertrek in Copiapo werd Marty niet genoemd in het klassement, hopelijk heeft men dat morgenochtend beter voor elkaar.
23:13u (CL) (3:23u NL) Stage 13 zit er op! Ze zijn onderweg naar het bivak, verslag volgt ...:
Net als gisteren ging het begin gedeelte erg goed, maar het waren wel “pittige duintjes”. Tot er een band af ging verliep het allemaal vlotjes, diverse wagens werden ingehaald. De truck hing er wat scheef bij tijdens het wisselen van de band en een Dakarist van Poolse afkomst schoot te hulp. Het voorval met de band duurde zo lang dat de eerder voorbij gereden trucks en auto’s al snel weer voorbij de Staalbouwexpress raasde.
De zware, snelle assistentie truck van Edwin van Ginkel kwam ook snel dichterbij en er werd besloten om samen te gaan rijden, omdat beide deelnemers zo’n beetje het laatst blok van Nederlandse truck vormde. De truck van Edwin is aanmerkelijk zwaarder, zo wel qua eigen gewicht als de ballast aan boord en de samenwerking gaat dan wel ten kosten van de snelheid, maar de wetenschap dat je elkaar kan helpen maakt een hoop goed. “ik sta zeker niet 35e in het klassement”, vraagt Marty lachend. Hij beseft zich maar al te goed, dat die plek niet meer gaat lukken en realiseert zich ook dat de buit ook nog niet binnen is, er volgt morgen nog een serieuze dag.
Het samen rijden met Edwin hield op tijdens het geneutraliseerde deel, daar ging het tempo flink omhoog en reed iedereen weer voor zich.
“Ik heb van de omgeving eigenlijk nog niets gezien, ik let alleen maar op, wat er voor mij gebeurd” Wat niemand ze meer afpakt is het gevoel tot dusver. Woorden als geweldig, fantastisch, mooi en kei schoon klinken door de telefoon vanuit het verre Chili, waar het nog circa 250 kilometer is naar het bivak.
“Het is super gegaan! , geweldig ook, hoe Nick, Harold en de assistentie van Wilbert en Arie het hebben gedaan! Net als gisteren, dan is het spannend, dan werken ze de hele nacht door en dan staat de volgende ochtend toch maar mooi de truck weer klaar, geweldig!” “Ik kan dan slapen en dat is ook geweldig, en Nick, hé die slaapt nu al, dat kan die jongen goed.”
Tegen het einde van het gesprek schiet Marty ineens te binnen, dat er op een derde van de proef een cameraman stond: “dat was een moeilijk duintje en we klapte zeker zo’n tweeënhalve meter naar beneden, die heeft vast een mooi beeld, wat ik graag nog eens wil zien!” Met een tempo van rond de 100 km per uur gaan ze nu naar het bivak; “stuur Wilbert maar een smske dat we er aan komen, houdoe!”
1:491u (CL) Vanuit het bivak komt een e-mail van Marcel Vermeij, er lopen iets van 350 journalisten rond in het bivak, de cameraman vinden zal niet meevallen. Maar je weet nooit wat hij hier of daar nog opvangt.
5:32u (CL) De hoogzwangere Sharon wil hu haar ventje wel weer eens terug! Nick beweert dat hij donderdag terugkomt, maar de informatie bij de thuisblijvers is dat hij woensdag al zal landen op Schiphol. Op basis van de beschikbare info kan Oirschot en omstreken de vlag *) al op gaan zoeken, de planning is dat het team woensdagmiddag (lokale tijd) landt op Schiphol. *) bericht vd meteo: Nederlandse zonsondergang woensdag is 17:14u (NL), dus de vlag moet weer snel naar binnen! Wellicht is een spandoek handiger!
5:51u (CL) Arie laat weten dat de STBX weer klaar staat voor vertrek, ze gaan nog even een tukkie doen!
|