|
Foto's vanochtend (06:00u AR/CL) gepubliceerd, maar zeer waarschijnlijk van gisteren:
12:39u (CL) En Marcel maakt de serie compleet en zendt ook nog deze twee foto's uit Chili:
Van onze facebook-redactie |
|
14:53 (CL) "Wij zijn op Schiphol. Laat de boeren maar dorsen en de mannen maar crossen. Proost. Op onze mannen!"
|
|
17-01-2013, 4:45u (AR/CL): (8:45u NL) De weg terug naar Chili. De Dakaristen gaan tijdens een verbindingsetappe van 392 km terug naar de westerburen van Argentinië. Onderweg moet bij de San Francisco het paspoort getoond worden en om in Copiapa te komen wordt eerst een special stage, nummer 12, gereden van 319km. Kort na aanvang van de special staat al een hoogte op het programma van meer dan 2500 meter. Na 169km van de special stage zijn de deelnemers weer bijna op zee-niveau. 59% van de route is een zanderige ondergrond.
4:55u (AR/CL) Gepland vertrek van de trucks vanuit Fiambala vanaf 6:03u (AR/CL) (10:03u NL); geplande start special stage vanaf 12:08u (CL) (16:08u NL)
7:32u (AR/CL) Het is heel erg stil met berichten vanuit Argentinië. Sinds de melding over het terrasje door Arie en de foto met de twee Argentijnse dames, is er van het team persoonlijk niets meer gehoord. Speculaties liggen voor de hand, maar de telefoonverbindingen blijken nogal mager van kwaliteit te zijn in Fiambala. Ondertussen is elke glimp van de STBX welkom, dus verheugd met nevenstaande "still" uit een video over het bivak in Salta (11/1/2013).
7:46u (AR/CL) Bellen via de headset is geen succes, maar via veel gekraak is daar dan toch de stem van Marty. Hij meldt als eerste heel blij te zijn dat Johan Elfrink weer rijdt. Zijn truck hing levensgevaarlijk, maar het is ze gelukt om de auto te bergen. “Johan, kan alles!”, brult Marty door de telefoon.
De situatie van gisteren gaf wel voldoende gelegenheid tot rust. In de middag is er vijf uurkes en vannacht nog eens acht geslapen, toch begint de vermoeidheid wel steeds meer toe te nemen. Marty verheugt zich op de duinen rondom Copiapo en verteld gisteren nog geinterviewd te zijn door RTL. Vlak voordat de telefoon-verbinding wordt verbroken wordt nog duidelijk dat ze net 10 minuten op weg zijn ...
(Het verhaal over Johan Elfrink gepubliceerd hedenochtend door Finstral team, leest men: hier. Update 17/1/2013 12:15u (AR/CL): foto's van truck Elfrink, op Finstral foto-pagina; klik hier )
9:55u (AR/CL) Uitsluitend voor de ECHTE STBX-fans: een STBX postzegel-verzameling (klik op afbeelding rechts)
10:27u (AR/CL) Truck 526, met in de hoofdrol: Marty van den Oever, Harold Kluijtmans en Nick Schepens, wordt om 13:35:00 (17:35u NL) geacht te vertrekken voor Special Stage nr. 12 naar Copiapó
12:03u (AR/CL) (16:03u) Als alles volgens plan gaat is de redactrice van de Facebook-pagina en Wilberts-lief onderweg naar Schiphol!
13:43 u (CL) “Helemaal leuk toch?!”, zei Marty vanochtend toen hij al uitkeek naar special nummer 12, waar hij zojuist van start is gegaan om 13:35:00
14:17u (CL) WP1, idem aan CP1, is gepasseerd, met een (voorlopig) 23e !! tijd
15:15u (CL) De euforie van de doorkomst bij WP1 is omgeslagen in met spanning turen naar het klassement van WP2 tijdens stage 12, de één na de andere truck komt op het scorebord, behalve de STBX met nummer 526.
15:30u (CL) Poeh, poeh, WP2 voorbij. Als 57e,om 15:23:37 (CL), 6 minuten na Kornelis Offringa, was die te hulp geschoten? Het zal nog even duren voor wij het weten. Maar de STBX rijdt!
16:20u (CL) De StaalbouweXpress dendert nog steeds, bij WP3 wordt de 55e tijd neergezet om 16:10:11
16:31 (CL) Bericht van de Meteo: voor Copiapo staat geen regen in de planning! Het is een graad op 23 en de zon gaat pas onder om 20:40u (CL).
17:01u (CL) (21:01u NL) De KL2023 met bestemming Paris de Gaulle is vanaf gate C07 vertrokken om 20:44u (NL)
17:10u (CL) Het is inmiddels geen geheim meer, dat er deelnemers zijn die gedurende de special stage berichtjes zenden, maar dat Marty een MMS stuurt om 17:04u (CL) is wel heel bijzonder. Helemaal omdat het een "cultuur-plaatje" is. Mogelijk komt zijn telefoon binnen bereik van een zendmast (in de Atacama?) en komen nu de foto's. Mysterieus!! En hups om 17:15u komt de tweede. Nu de doorkomst bij WP4 nog!!!
17:35u (CL) Volgens een twitter van LarsTH sleept Offringa Jurgen van den Goorbergh, hamvraag: waar blijft Marty? Iets met het banden-af-laat-het-weten-systeem?
17:45u (CL) Weer een foto, duidelijk van gisteren, tijdens het waterballet.
17:50u (CL) KL2023 geland in Parijs. De meisjes kunnen op zoek naar "ons pap en broer" van Wilbert, ze vliegen samen verder naar Santiago. Aansluitende vlucht vertrekt om 19:20u (CL)/23:20u (NL).
17:57u (CL) Enige beweging: Anne Kies en Edwin van Ginkel passeren WP4/CP2 bijna tegelijkertijd (17:46:36 en 17:46:48), nu Marty en Andre de Boer nog!!
18:11u (CL) Het duurt even, maar dan heb je ook wat: doorkomst WP4! (om 18:03:54) Zo'n 151km achter de rug, nog "slechts" 132 te gaan. 16:35:33 - 14:22:51 + 18:03:54 - 20:40:00 , in het tempo van Gerard de Rooy is de aankomst bij WPA een kwartiertje voor zonsondergang, wordt nog spannender dus!
18:24u (CL) NB over 11 minuten om 22:35u NL RTL GP!
19:37u (CL) Marty doet bij RTL7 verslag van wat hij gisteren heeft gezien op het bergpad bij Johan
19:47u (CL) WP5 is nog niet bereikt. Met een vertraging van 2 minuten is KL2258 richting Santiago vanaf Parijs vertrokken, aan boord minstens 4 super-STBX-fans, verwachtte aankomsttijd 09:30u (CL).
19:51u (CL) Terwijl Marty spontaan tijdens de proef MMS-en verstuurd, zonder daar waarschijnlijk weet van te hebben, klagen Wilbert en Arie dat ze nauwelijks telefoon-verbinding hebben vandaag. Ze zijn zojuist gearriveerd in het bivak en hebben inmiddels al het avondeten achter de kiezen. Ze gaan het STBX-bivak inrichten en genieten ondertussen van het prachtige uitzicht in Copiapo, het bivak ligt temidden van enorme bergen zand. Ze gaan straks nog even slapen, met de beelden van een schitterende route nog op het netvlies.
20:19u (CL) 0:19u (NL) 18/1/2013, gelukkig komen er nog steeds tijden door. Om 20:04u passeerde Edwin van Ginkel WP5, wat idem is aan CP3. Bij het vorige waypoint was het verschil tussen Edwin en Marty 17 minuten. Hoe zal dat nu zijn? Komt Marty voorbij CP3 om 20:21u ?
20:37u (CL) Nou vooruit, iets later dan gepland, maar om 20:27:00u passeert Marty WP5 en 10 seconden later Andre de Boer. Die rijden samen dat is wel duidelijk!
21:08 (CL) Meteo: de zon is inmiddels een half uur onder. De lucht wordt langzaam zwart. De maan is al vanmiddag al gerezen om 14:38u (CL) en al over zijn hoogste punt heen en gaat onder om 01:47u (CL). Er staat een oostenwind van 13 km/u. Er is geen neerslag, er wordt wel bewolking voor vannacht verwacht. De temperatuur is 19 graden.
21:10u (CL) WP6 is gepasseerd om 20:58:00. 15 seconden later volgt Andre de Boer. Zit er een sleepkabel tussen deze twee trucks? Of rijden ze samen door de donkere avond?
21:31u (CL) Anne Kies deed over het traject WP5-WP6: 26m. Kornelis Offringa met een sleep: 43m. Marty en Andre 31m. Anne deed over WP6-WP7: 1u2m. Mogelijk passeren Marty en Andre dan rond de klok van 22:00u WP7. WP7 is na 246km van de special stage, er is dan nog 37km te gaan.
22:04 (CL) Marty is nog niet binnen bij WP7, wel de foto's van Dutch Dakar Team van gisteren (zie verslag aldaar), als ook Anne Kies die arriveerde bij WPA om 21:27:06.
01:00u (CL) 18/1/2013 Taal noch teken. Het scorebord van de Nederlandse truckers Offringa, van Ginkel, de Boer en van den Oever is sinds 21:27 bevroren. De vier trucks zijn volgens de beschikbare data nog steeds niet langs WP7. Met de tijdwaarneming die regelmatig hapert geen betrouwbaar gegeven. Maar toch .. we wachten af Twee uur geleden is er nog wel getwitterd dat het Riwald team eerder op de dag geassisteerd heeft bij de truck van Edwin van Ginkel, verder gaat de informatie niet.
01:50u (CL) Is geen nieuws, ook nieuws? In het bivak weten Arie en Wilbert ongeveer net zo veel als de STBX-fans die woelen in hun slaap of knikkebollend op zoek zijn naar de laatste informatie. Eerder op de Chileense avond, het was rond 22:30u (CL) is er een Fransman langs geweest bij de vijf lege tentjes om te melden dat de STBX rally truck problemen heeft met de radiateur en iets met de wielen.
Nu is Arie een bereisd man, maar de Franse taal is hij niet machtig. En een Fransman komt, heel voor de hand liggend, uit Frankrijk, en volgens Arie spreken Fransozen niet tot nauwelijks anders, dan hun eigen taal. Kortom wat er precies scheelt daar in het zand van Copiapo is niet duidelijk. Arie wist nog wel te melden, dat er een reserve radiateur aanwezig is in de rallytruck en dat de assistentieheren lekker aan het bijslapen zijn. Dit in tegenstelling tot de STBX-fans en hun familieleden, behalve Astrid en Mariola dan, die dommelen onder invloed van glaasjes witte wijn ergens boven de Atlantische Oceaan.
02:05u (CL) Meteo: om 04:39u (CL) gaat in Nederland de zon weer op, om 08:01u (CL) in Copiapo. In Veldhoven vriest het een graad of drie, in Copiapo is het een graad of 17.
2:30u (CL) De volgende chauffeurs van racetrucks, op volgorde van startnummer, zijn nog niet gearriveerd OF worden om 04:30u nog niet in het klassement genoemd, dat zij gearriveerd zijn in het bivak van Copiapo: Van den Oever, Alessandro Caffi, Edwin van Ginkel, Kornelis Offringa, Thomas Wallenwein, Mutti Marino, Pascal Paturaud, Yvan Turcotte, Jose Segura Soler en Andre de Boer
02:35u (CL) De eerste trucks voor de etappe naar La Serana, vertrekken vanaf circa 10:00u (CL) voor een verbindingsetappe van 90km.
4:20u (CL): ze zijn binnen, later meer ...ze zijn heelhuids binnen, het verhaal volgt asap
|
|
Een raar telefoongesprek: twee gapende mannen aan de telefoon, de één vertelt, de ander luistert. Al vrij snel ging het mis tijdens deze special stage naar Copiapo. Na een minuut of 15 ging er al een band af, deze gewisseld en toen ging het verder goed, er kwamen wat duinen, maar het ging lekker, er werden sommige deelnemers ingehaald.
Verderop weer duinen en Marty zegt tegen Nick: “ik ruik wat!”. Er moest constant van bandendruk gewisseld worden en de vreemde lucht bleef aanhouden. Er was een probleem met het banden aflaatsysteem, maar dit werd verholpen. Wanneer precies was niet duidelijk, maar wederom een geur die niet normaal was. Het bleek koelvloeistof te zijn. Een inspectie van de radiateur leerde dat er een gaatje in zat zo groot als een speldenknop. Toch sijpelde er een straaltje water uit, vermoedelijk had een steentje het ding beschadigd.
Voor het mooi moest er een anti-lekkage-vloeistof in de radiateur, maar die was niet mee. Verderop stond Edwin van Ginkel, die het zeker zou hebben, maar die stond zo scheef, daar kon met geen mogelijkheid even een kist gepakt worden om Marty te helpen. Dus er werd meegeholpen de auto van Edwin recht te krijgen en als dank ontvingen ze het felbegeerde potje stollingsspul. Het werkte niet afdoende. Ze bleven rijden, maar het gat bleef lekken. Er is nog geprobeerd met vloeibaar metaal iets te ondernemen, maar de ondergrond was te vettig voor een goed resultaat. Het werd een tocht van stoppen, water bijvullen, rijden, vast komen te zitten in het zand, loskomen, doorrijden, stoppen, water bijvullen, vast zitten etc. etc.
Ergens tijdens de proef kwamen ze Andre de Boer tegen en werd besloten om samen verder te gaan rijden. Er zou een flinke duin volgen, die op 7 meter na net niet werd gehaald. Dus terug naar het laagste punt en weer een aanloop. Verderop weer vast en Andre trok de STBX weer los. Weer verderop Andre vast en toen werd die weer losgetrokken, het berijden van de piste werd steeds lastiger en lastiger, mede omdat deze al volledig was kapot gereden door de voorgangers.
Inmiddels was het pikkedonker geworden. En was men op zoek naar waypoint 7. Diverse Unimog’s waren ook in de buurt en iedereen zocht in het donker en ook te voet, naar het waypoint. Harold zou nog geopperd hebben om de nacht door te brengen in de duinen, maar daar wou Marty niets van weten. Een Amerikaan, aldus Marty, had met Parijs gebeld waar het dichtstbijzijnde pad was. De aanwijzingen klopte van geen kant. Sommige van de assistentie-wagens behoeven niet alle waypoints te halen en wilde dus zo snel mogelijk naar het bivak en zo raakte ze ook het zicht op Andre kwijt. Een aantal Italianen hadden nog goede aanwijzingen, ze staken een aantal duintjes over en zijn op zoek gegaan naar de twee laatste WP’s.
“… en nu, whoaaa- hhhaaaa”, zegt en gaapt Marty, “staan we in het bivak, ze zijn bezig met de radiateur. Ik ga nog even slaaaaahhhpuhhh, whoaaa-haaaa, en weet jij of Mariola er al is?” “Nee, die landt pas over een paar uurtjes, welterusten nog even, , whoaaa- hhhaaaa, en succes straks!”
|
|
- Robert vd Mierden:
Nou mannen goed bezig, hou het koppie erbij, de laatste loodjes zijn aangebroken, het gaat goed en de finish is in zicht.
succes en gas erop. ( 17 jan. 2013 10:23 )
- Keurenzonderzeuren:
Foto's op rallymaniacs.nl
Nog 3 dagen knallen sucses mannen. ( 17 jan. 2013 11:57 )
- Robert :
Muy bien chicos! Complimenten hoor nog steeds elke dag weer t truckje heel na al die steile, hoge, schuine- zachte duinen, gaten ,sleuven , bomen en rios!!! Harold gids ze en bewaar de coordinaten, kunnen we daar n keer n jeep ritje organiseren : ) , groet Robert Kluijtmans ( 17 jan. 2013 19:08 )
- Rolf Verbeek:
Mooi verhaal Marty ;)
enne Kom op in stage 12 ! ( 17 jan. 2013 22:46 )
- ingrid:
Pfff wat is dit zenuwslopend !Nu maar hopen dat het aan de tijdwaarneming ligt. Kom op mannen !!! ( 18 jan. 2013 07:18 )
- familie Schepens:
wat ontzettend spannend.............. ( 18 jan. 2013 08:29 )
|
|
|