|
De geprojecteerde kaart in Google Earth toont aan de horizon het eerder bezochtte Tucuman en de bestemming voor morgen Fiambala. Voor diegene die zich een beeld willen vormen wat dichter bij huis, hieronder de projectie op zo goed als dezelfde schaal voor Nederland en West Duitsland. |
Van onze reisredactie onderweg |
|
15:36u (AR) Ja hoor, Arie heeft ze met eigen ogen gezien! Bush-bush-mannen. Op eindeloze stukken waar geen huis of hutje is te bekennen staan groepjes mensen langs de kant van de weg. Arie vermoedt dat ze hier ergens in de bush-bush wonen.
Onderweg maken ze de meest vreemde capriolen mee. Veel Argentijnen proberen op de meest bijzonder manieren foto’s te maken van het zo gewaarde assistentieteam. Er wordt niet enkel vanaf de kant van de weg foto’s gemaakt, maar ook vanuit de auto. Ze halen in, ze laten zich terugzakken, zodat ze weer ingehaald worden, ze maken de foto achterstevoren gezeten (ook de chauffeur!) of vanuit de achterklep of door ver uit het raam te hangen. Ze doen er echt alles aan om maar een foto te maken van het duo A&W!
Arie herhaalt een vraag die wij kennen van Marty: “snapte ge dah?”
En geeft in zijn bericht zelf het antwoord: “Wij wel, we worden nog eens wereldberoemd, nou ja in Zuid-Amerika dan!”
Ze passeren een flinke boom aan de rechterzijde van de weg, lezen op de kaart dat er nog 125km te gaan is en zien zo ver het oog reikt geen dorpjes meer.
|
|
|
15-01-2013, 4:35u (AR): (8:35u NL) Na een korte verbinding van 38km volgt de special stage nummer 10 met een lengte van 353km. Na de stage is het 241km naar het bivak van La Rioja. Marty start als 46e om 12:44:00u 13:44:00u (AR)
9:25u (AR) Update van de technische equipe vanaf het strandje bij het meer van Cordoba. De nieuwe remmen zijn er gisteravond nog omgegaan en omdat de verbindingsetappe naar de special niet zo heel erg lang is, is Marty gisteren nog met de STBX een blokje om gegaan om de boel in te remmen.
Er lekte nog een wartel bij het terugkerende thema: banden-aflaat-systeem, maar dat is nu ook verholpen. De oude velgen zijn aan de voorzijde weer in ere hersteld, er worden noch duinpannen, noch duintoppen verwacht en met de “oude” velgen is een band sneller gewisseld, mocht dat nodig zijn.
Afgelopen nacht hebben ze heerlijk geslapen in het lang gerekte bivak, met een briesje vanaf het meer en Wilbert meldt dat een t-shirt van het STBX-team is geruild met een shirt van een Argentijnse militair (die wou blijkbaar na jaren ook eens iets stoers om aan te trekken).
9:40u (AR) Het assistentieteam kan nog geen koers zetten richting La Rioja. Het zijn geen onoverkomelijke problemen, maar het koffiezetapparaat kan nog niet ingepakt worden. De chef wil eerst nog een bakse koffie!
10:32u (AR) Home-video van gisteren met STBX gevonden! Zie verslag gisteren, linkse kolom.
10:40u (AR) Wilbert meldt dat ze op weg zijn! Cordoba is een drukke stad en ze volgen de camper van De Rooy, als ze die niet inhalen is het bepalend voor het uitzicht gedurende 433km.
10:53u (AR) Marty heeft zijn assistentieteam uitgezwaaid en staat nog met twee bakken koude koffie en één warme. Hij heeft na wat pijnstillers voor nek en schouder prima geslapen. Hij verwacht eenzelfde soort proef als vandaag, maar nog iets pittiger. Hij kijkt nog eens naar een foto op zijn telefoon van de kapotte band van gisteren en moppert, dat dit hem ongeveer 35 minuten in het klassement heeft gekost. Hij herpakt zich en besluit het telefoongesprek: "vergeet niet op de website de groeten te doen aan de supporters, speciaal van Marty!".
11:40u (AR) Geplande start Special Stage 10 : 13:44:00 (AR) (= 17:44:00 NL)
13:51u (AR) De eerste trucks zijn al voorbij WP1 en Marty start nu ook aan zijn special stage 10, als 46e.
14:15u (AR) Verslaggever Marcel Vermeij is al bijna bij het bivak en twittert dat het erg heet is in La Rioja.
14:18u (AR) Marty passeert WP2 foutje! WP1, 6m 55s achter nr.1; de als 44e gestarte Fransman Besnard passeert om 14:11:26 WP1, 14 seconden later raast Marty voorbij. De voor Marty gestarte Bulgaar(!) Viazovich heeft de vaart er in en passeerde als 39e om 14:08:10.
14:33u (AR) Assistentieteam is halverwege de reis naar La Rioja. Bericht is kort, DAKARie moet op de weg letten, zijn bijrijder is in slaap gedommeld!
15:02u (AR) WP2 (!) komt er aan, de Bulgaar en de Fransman passeren om 14:50:05 en 14:50:40.
15:12u (AR) Even na zeven uur in Parijs, tijd voor een wijntje? Er komen weer eens geen tijden door.
15:25u (AR) "Muy sucio!!!" (heel vies), riep deze brandweervrouw. En ze pakte de brandweerslang en spoot de assistentietruck weer brandschoon. Het is ongeveer 45 graden en met de koers richting het noorden wordt de begroeiing weer kleiner en de omgeving stoffiger. Wilbert neemt het stuurwiel weer over en Arie mag nu zijn oogjes toe doen!
15:35u (AR) Marty had geen pauze en heeft reeds WP2 gepasseerd en de tijd van WP3 zit er al bijna aan te komen. WP2 werd gepasseerd om 15:03u en dat was de 55e tijd, bijna een kwartier achter Viazovich en Besnard (what's gebeurd?).
15:45u (AR) WP3 is ook voorbij. Het verschil met de Fransman is terug gebracht naar een minuut of 11, Marty realiseert de 48e tijd op WP3.
16:29u (AR) Om 16:21:48 is WP4 achter de rug. De STBX is om 16:36u 47e (de WP3 tijd is nu 50e), Marty passeerde WP4 ca. 9 minuten na de Besnard en ca. 7 minuten na Viazovich.
17:10u (AR) Er zit goed de vaart in, WP5 gepasseerd om 17:05:19, verschil met de heren uit Bulgarije en Frankrijk niet veel veranderd.
17:25u (AR) Na een klein kwartiertje is ook WP6 voorbij gestoven om 17:18:00u
17:46u (AR) Onderstaand een greep uit het trucks deelnemersveld in de buurt van Marty, om enig inzicht te krijgen in het veranderen van positie gedurende de stage. Overzicht gebaseerd op doorkomsttijden van de heren bij de WP's:
17:59u (AR) 17:51:00 Doorkomst bij WP7 van Marty!
18:30u (AR) Nog zo'n overzichtje, situatie ca. 18:25u. NB RTL GP begint zo!
18:36u (AR) WP8 kan ook afgevinkt worden. Op dat moment, 18:25:36, komt ook bericht binnen vanuit La Rioja. Het assistentieteam is begonnen met inrichten van het bivak. Het terrein is een circuit. De gesponsorde (!) zonnebrillen komen zeer goed van pas, de zon is heel fel en het is super heet in het bivak. Vanavond staat er een barbecue op het programma, nou dat spreekt Wilbert wel aan bij deze temperaturen.
18:57u (AR) Marty ruikt de biefstukken al, zo lijkt het, en komt om 18:48:13 langs WP9!
19:14u (AR) Op weg naar de finish wordt Waypoint 10 voorbij gescheurd, op naar WPA! Doorkomst om 19:09:54 !
19:26u (AR) Omdat het zo lekker gaat en in afwachting van de finish, nog maar zo'n staatje:
19:32u (AR) Wat is het nu in Parijs? Pernod-tijd? De tijden stagneren weer ..., althans laatste update was 19:18u
19:45u (AR) Er verschijnen weer tijden, echter niet die verwacht; het betreft doorkomsttijden bij WP9 en WP10 van Teun Stam, Geert Verhoeven, Egbert Wingers en Kornelis Offringa. Maar waar blijven Jan Lammers, Siarhei Viazovich en niet onbelangrijk "ons Marty" bij WPA??
20:05u (AR) Waren de Fransen toch niet naar bed? Waren er serieuze problemen? In ieder geval is Marty gefinisht!!! Om 19:55:07, nu nog een "stukje" verbinding, op naar de bbq, met een fraaie 36e tijd (voorlopig)!!
20:22u (AR) En om t compleet te maken, de situatie per 19:57u (AR)
21:02u (AR) De telefoon-verbindingen met Argentinië zijn prut. Per SMS laat Wilbert weten dat ze bij de BBQ aanschuiven. Ondertussen wordt er geprobeerd contact te zoeken met Marty die nu verbinding rijdt.
|
|
21:10u (AR) (1:10u NL) “Het was zwaar, het was lang. In het eerste half uur ging het al mis. Er lag een steen, die was magnetisch! Die was erg verliefd op mij en die penetreerde de band rechts achter. Teun Stam klapte op dezelfde steen! We hebben de band verwisseld en zijn verder gegaan met de proef, het was een technische proef, wel zwaar, maar ook kei schoon!”
Zo begint Marty zijn verhaal, terwijl het telefoongesprek even moet worden onderbroken om met een politieagent te overleggen, het vermoeden bestaat dat Marty weer een pet rijker is.
Op twee derde van de proef zijn ze op een soort van bergpasje, die eigenlijk bestemd was voor een handkar en ineens zien ze de Finstral van Johan Elfrink in een boom hangen. Zo’n 10 meter lager dan het pad, waar niet te manoeuvreren is, hangt de truck met zijn neus naar beneden. Johan en Michel zijn ongedeerd en hebben veel geluk gehad, onder de bomen gaat het nog zeker een meter of 50 verder naar beneden. “k Ben naar beneden gedonderd!”, roept Johan. Veel hulp kan er niet geboden worden, er is geen plek om iets te ondernemen. Marty baalt dat dit Johan, een goede vriend, is overkomen en vraagt zich af welke creatieve geest hier een oplossing voor weet, mogelijke een hele zware helikopter of zo.
De proef wordt vervolgt en het tempo zit er goed in. Het laatste deel is fesh-fesh en plots staat er een vent op de proef en die roept “accidento, accidento!”. Er wordt terug gereden en een berg dood hout wordt omvergereden, maar van een ongeval is niets te zien en ook de man die het riep is in geen veld of wegen meer te bekennen. De trucks die daar dan zijn vervolgen hun weg en rijden naar de finish.
Het was een zware dag, een vermoeiende ook, maar er is goed gereden en het was (nogmaals) kei schoon. Maar wat Marty nooit meer zal vergeten aan deze dag is de bungelende truck van vriend Johan in de boom.
21:23u (AR) Wilbert heeft zijn bord flink volgeschept. Ze hebben hoog bezoek, Michel van Rooy is in het bivak en die heeft ook heel veel meegeholpen in de aanloop naar deze #Dakar2013. Hij prikt een vorkje mee van het bord van Arie en Wilbert, dat kan zo kan afgeleid worden uit het bericht. Ze wachten nu op Marty en hopen dat er nog flink wat "lomo" over is als hij arriveert, wat hij is er zo gek op. Maar Marty heeft nog zo'n twee uur verbinding voor de boeg en was een half uurtje geleden nog druk doende bij de pomp, waar weer eens een probleem is met de betaling, de PIN doet het niet ...
4:46u (AR) 16/1/2013 5 extra foto's gearriveerd van stage 9(!) zie verslag aldaar
4:48u (AR) Arie en Wilbert zijn onderweg naar de douche. Ze zijn zo smerig geworden omdat de speciale velgen aan de voorzijde er weer op moesten, er volgen immers weer duinen. De spiegels deden ook niet meer waarvoor ze bedoeld waren en zijn vervangen.
Er moest een spatlap opgelapt worden en het interieur-filter is vervangen, deze was nat als gevolg van overmatig gebruik van de airco. De kisten met meest noodzakelijke onderdelen in de racetruck zijn aangevuld en in orde gebracht. Natuurlijk is het standaard onderhoud ook uitgevoerd. Na de frisse douche kan er nog eventjes geslapen worden, de wekker gaat over twee uurtjes om zeven uur. De team-captain lag om 01:00u (AR) op één oor.
|
|
- familie Schepens:
Wat 'n mooi resultaat na zo'n spannende tocht. Weer een dag erbij.
Zet 'm op Marty, Harold, Nick, Arie en Wilbert. SUCCES !!
Veel groeten uit een wit Oirschot. ( 15 jan. 2013 08:24 )
- Joëlle:
Ha Wilbert en de rest,
Kei goed bezig jullie. Nog even zandhappen en dan ff over de finish vliegen. Nog veel succes en plezier! groetjes Rene, Joëlle, Stan en Wessel ( 15 jan. 2013 12:05 )
- Paula:
Nou, dat vind ik nog eens leuk,extra de groeten van Marty!Weer veel succes vandaag,liefst zonder stukken voor jullie natuurlijk!Groetjes terug Marty en ook de rest van het team.Geert en Paula ( 15 jan. 2013 16:29 )
- frans schepens:
hio nick en de anderen jullie zijn goed bezig probeer dit vast te houden nog veel succes en lol naturlijk ook belangrijk niet te vergeten gr frans margriet ( 15 jan. 2013 19:23 )
- Vasilka Kluitmans:
Mooi gedaam stoere mannen!Smakkelijk met BBQ-eten. In NL is veel sneuw...Ook lekker :) Goed rusten en Goede rece morgen! Vasilka ( 15 jan. 2013 23:28 )
- Jan en Netty Spanjers:
Super gereden mannen.Laat die BBQ nou maar lekker smaken,dat hebben jullie zeker verdiend. ( 16 jan. 2013 00:14 )
- joost en anke:
Ha mannen,
Grappig dat jullie ook pinautomaten treffen die het niet doen...wij vinden meer kapotte dan werkende: denk dat er veel rechtstreeks de borstzak ingaat! Zet hem op, en
Tot over 4 dgn! ( 16 jan. 2013 02:30 )
- Janus van Kasteren:
Mannen veel geluk en gas op de zuigers, wat dat pinnen betreft, Marti had 20 jaar geleden al gehannis met geld, niet naar vragen want dan is ie zeker een uur aan het vertellen, wel lachen ( 16 jan. 2013 08:04 )
- familie Schepens:
Jawel hoor, ook stage 10 is door STBX volbracht ! Geweldige prestatie, ga zo door.
( 16 jan. 2013 08:10 )
|
|
|