De geprojecteerde kaart resulteert in een begin van de special stage in de buurt van het plaatsje San Juan (zijn er meer van), paar kilometer zuidelijk van Puerta de Los Cerros. Laat daar nu op 2 januari 2011 ene Andres Skiba toen een foto hebben gemaakt van een toegangsbord van de Dakar 2011. Waar toen de special ophield, begint hij vandaag! Het was op dit traject dat Marty twee jaar geleden de wagen van de heer Versluijs weer op zijn wieltjes zette! |
Van onze reisredactie ter plaatse |
|
14:54u (AR) Filebericht: Vanuit de file, ongeveer 50km voor Cordoba, bericht Arie dat in deze regio de Argentijnen het economisch beter voor elkaar hebben. Ze hebben hier duidelijk meer te besteden, dan in de regio van Tucuman. De akkerbouw is veel groter in omvang en hier is veel meer industrie. Ook de gebouwen zien er veel beter uit, de auto’s zijn nieuwer en het is flink drukker op de weg. Er komt weer schot in de zaak, ze rollen weer een stukje verder, er bleek een lokale vrachtwagen op zijn spiegel te liggen en ze hebben nog 43 kilometer te gaan tot het bivak.
Arie typt dus met een snelheid van 7km/uur! Zou hij al weten dat hij in Veldhoven en omstreken nu al bekend staat als: Dakarie? |
En dan ineens heb je gelukkig weer een home-video te pakken! |
|
14-01-2013, 4:22u (AR): (8:22u NL)
Om kwart voor zeven (06:41u AR) is de zonsopgang in Tucuman, volgens de planning is de STBX dan al drie uur onderweg. Er is nog geen bericht ontvangen dat ze ook inderdaad op pad zijn. Vandaag is "the longest day", zo omschrijft de ASO op haar website. De trucks rijden een andere route vandaag en start met een verbinding van 406km en sluit af met een special naar Cordoba van 293km lang.
6.30u (AR) Op de een of andere manier is er een verschil in beleving van de vertrektijd vanochtend, maar echt boeiend is dat niet. Belangrijker is dat de mannen onderweg zijn naar Cordobo en hebben er goede zin in. Harold en Nick zijn toch nog best vermoeid na twee dagen onderhoud verlenen. Het assistentieteam had het plan om rond 07:00u (AR) te vertrekken.
Marty vertelt dat Nick nog iets belangrijks vond gisteren na het verwisselen van een band. De band bleef zachtjes leeglopen en dus werd er naarstig gezocht naar een doorntje of iets dergelijks, bleek het uiteindelijk een niet goed functionerend ventiel te zijn.
De zon laat zich weer zien en ook de politie die in grote getalen langs de kant van de weg staat. Het valt Marty op dat in dit deel van Argentinië mensen een bestaan kunnen hebben, in tegenstelling tot het gebied van enkele dagen geleden nog voor de bergpas, "dat was pure arremoe. Hier is gewoon te leven, warm, dat wel, maar dieren fokken en zo, de kost is hier te verdienen. Hé Harold, hoe laat begint de special?", en Harold antwoord: "om twee over negen!".
9:10u (AR) Even na negen uur is Marty begonnen aan de special stage naar Cordoba, de STBX vertrok als 29e.
9:30u (AR) Na ruim 25 minuten is WP1 bereikt, Marty rijdt minder dan 5 minuten achter Versluijs!, die de snelste tijd neer zet van 21m 31s.
9:55u (AR) Met een 22e tijd klokt om 9:52u Marty WP2
10:42u (AR) WP3 is voorbij geraasd om 10:34:12
11:03u (AR) Terwijl in Nederland een waarschuwing afgegeven wordt voor sneeuwval, dendert Marty langs WP4 nog steeds als 22e om 10:55:23, 17m12s achter nr.1
11:26u (AR) In Cordoba schijnt de zon uitbundig, het is 33 graden en geen wolkje aan de lucht en Marty passeert WP5 en lijkt te versnellen, 19e tijd om 11:19:52
11:41u (AR) Hmm, WP6 als 21e nu, om 11:33:01, 20m35s achter Versluijs
12:00u (AR) Even voor twaalf uur langs WP7, als 21e, +23m5s, om 11:56:14
12:02u (AR) Het assistentieteam mag niet plankgas rijden, met een constante snelheid van 88km per uur “flitsen” zij over de Argentijnse weg. Het landschap is licht heuvelachtig in een groene omgeving met gras en struikjes. Gisteren is er naast alle aandacht voor de racetruck, ook nog tijd besteed aan de assistentietruck. Aan de achterzijde bleek een veerstrop los te zitten, dus het was geen overbodige actie. Ondertussen passeren Arie en Wilbert het zoveelste kleine dorpje waar de mensen zijn uitgelopen om te zwaaien.
13:20u (AR) Wat fijn zou het zijn om met een helicopter even de boel te verkennen. Het duurt wel een beetje lang na WP7. Bijna anderhalf uur zijn verstreken en nog geen Marty op WP8. Of ligt de tijdwaarneming weer eens op zn gat, als gemeld wordt dat De Rooy is gefinisht, die anderaan het klassementslijstje bungelt bij deze etappe?
13:41u (AR) Licht aan de horizon, er komen weer tijden op de borden. Marty is gefinisht. Pjoehhhhhhh. 13:50u (AR) Opgelucht kan er weer adem gehaald worden, de hartkloppingen nemen weer af, de ASO heeft de website weer op orde, het wachten is nu op het verslag van "ons Marty" ...
13:56u (AR) Marty heel even gesproken. Er was heel veel stof onderweg. Zoveel stof dat de telefoonverbinding er net als de cijfertjes van de ASO uitklapt. Later meer ...
14:18u (AR) ... er was veel stof, passeren was er nauwelijks bij, want op de sentinal werd niet altijd gereageerd bij de trucks voor Marty. Het was ook wel te verklaren, want iedereen reed flink in het stof. Op punten waar de ondergrond bestond uit fesh-fesh blijven de zandwolken nog langer hangen en is het een soort van dichte mistbank.
In één van die situaties moest flink geremd worden, er kwam een scherpe bocht naar rechts en daar achter lag een greppel, maar daar werd de truck “overheen getrokken”. Kort daarop volgde twee sloten van toch wel ruim een meter diep.
Mogelijk was het dit deel van de stage waar ze een kapotte band aan overhielden. Dit was niet direct duidelijk, maar het vreemde geluid hield aan en vervolgens moest een zo veilig mogelijke plek gezocht worden om de band te wisselen. In een korte tijd waren het rake klappen in de STBX en dat vond Marty zijn schouder wat minder fijn.
En hoe het verder ging …? Mogelijk horen we dat later, wederom klapte de telefoonverbinding er uit.
14:32u (AR) “.. ook mijn nek en mijn zitvlak hebben een flink klap gekregen! Maar ook de truck heeft een serieus pak slag gekregen. Op het moment dat we de band gingen wisselen, we waren inmiddels al zo’n 50 tot 75 kilometer voorbij die greppel en het deel waar ik opeens oog-in-oog stond met betonnen paaltjes, staken de stukken ijzer al uit de band. We hebben een tijd staan trekken en hebben daar zeker 25 minuten verloren, jammer want in het begin ging het zo lekker, daar liepen we al snel 7 tot 10 minuten in. Jammer! We moeten nu tanken, het is nu nog circa 20 kilometer naar bivak, bedankt, houdoe!”
16:50u (AR) NB RTL GP Dakar vroeger! Start om 22:15u (NL)
|