De Argentijnse TV-zender TV-Pública heeft vandaag een Dakar-uitzending geprogrammeerd staan. Deze is via internet te zien (mits niet overbelast). Uitzending van: 12:00u-18:30u (AR): 16:00u-22:30u (NL!) het kost even moeite om op te starten, maar t werkt(e) wel ;-)
Fraaie animatie van de route door Zuid-Amerika: klik hier
13:39u (AR) Zojuist gepubliceerd: radio interview met Marty op RallyManiacs.nl klik hier
Al weer even geleden dat het vertrek in Lima alle aandacht had, maar vandaag nog aanvullend beeldmateriaal gevonden van FNSChanel:
|
13-01-2013, 7:00u (AR): (11:00u NL)
... 't is rustdag ...
10:21u (AR) Het ontbijt is achter de kiezen, de ogen zijn weer uitgewreven, het is tijd om de rest van het geplande onderhoud uit te gaan voeren, maar eerst is er nog even gelegenheid om het thuisfront op de hoogte te brengen. Wilbert meldt dat inderdaad de voorruit, de remschoenen en remtrommels zijn vervangen. Nieuw in zijn bericht zijn de vervangen navenolie en de kachelmotor. De cabine staat nu voorover gekanteld en zo kan er gewerkt worden aan de motor, wat voor vanochtend op de planning staat. Er zijn nieuwe sensors gearriveerd voor montage in de banden en dat staat ook nog te gebeuren. De schokbrekers van Reiger zijn opnieuw afgesteld, nadat ze er onderuit waren geweest en o ja, de schakelpook met kabels moet ook nog “eventjes” vervangen worden.
Een heel programma dus nog voor de rustdag, maar de heren beginnen er fris en fruitig aan, wat van de buren niet gezegd kan worden. Wilbert schrijft dat verschillende mensen van het team tegenover het StaalbouweXpress team geparkeerd “nog zo zat zijn als een aap”. Uit piëteit is de naam van het team hier niet vermeldt.
11:43u (AR) Krat F3 is open getrokken, de op één na achterste kist op de tweede rij, achter de werktafel, maar dan heb je ook wat. Koffie! Het pauzemoment wordt gebruikt om door te spreken wat er allemaal nog moet gebeuren.
Omdat we graag willen dat er goed voor “onze jongens” wordt gezorgd is er geïnformeerd naar het eten, daar werd immers eerder in de Peruaanse media zo over opgeschept(!).
Arie laat weten dat het bijzonder keurig is verzorgd en het is nog goed ook. Hij verbaast er zich zelfs over, "er moeten tenslotte twee maal daags een paar duizend magen gevuld worden en er is dan ook nog een lunchpakket voor iedereen". Rondom het bivak is er voor het publiek van alles te doen, er is een podium waar optredens worden gegeven, maar dat gaat grotendeels aan de Dakaristen voorbij, zij horen enkel flarden van de muziek tussen het geratel van moersleutels en het gedreun van aggregaten door.
De sfeer onder de deelnemers is goed en iedereen adviseert iedereen op technisch vlak, soms moet er bij een buurman een onderdeel geleend worden, want blijkbaar was toch niet alles mee. De koffie is op, de sms getypt en verzonden. De mannen moeten weer verder aan de slag.
11:45u (AR) Telefoon! Marty! "Op welke plek sta ik eigenlijk?". 46e Marty!
16:16u (AR) Arie ziet even tussen het werk door kans om drie foto's door te sturen van de werkzaamheden in het bivak, twee stuks van gisteravond (zie aub verslag van gisteren) en één van vanmiddag.
17:34u (AR) Het duurt niet lang meer of Marty gaat zijn tentje weer opzoeken. Om ongeveer kwart voor vijf (lokale tijd) moeten ze al weer op weg, nu naar Cordoba.
De teamcaptain is maar wat blij met de twee service-dagen achter elkaar, want er is veel werk verricht. Aanvullend op wat nog niet was vernomen is de reparatie van de communicatie-set, zo kan Nick ook weer horen wat er gezegd wordt tussen chauffeur en navigator, en dat de radiateur zuiver is gemaakt.
Marty heeft vooral de boodschappen gedaan vandaag. “Rotzooi halen”, noemt hij het, wat betekend: frisdrank halen, wederom geld proberen te wisselen (wat een ramp blijkt te zijn) en bij diverse Dakar-collega’s de ontbrekende en benodigde onderdelen regelen. Op het moment van bellen, wordt er nog steeds service verleend aan de racetruck, van rust is nog geen sprake geweest, op een pauze-moment na.
19:30u (AR) De StaalbouweXpress vol in beeld bij RTL GP
|