Van onze reisredactie ter plaatse |
|
13:07 (AR) In de Cordillerra de los Andes, het gebied waar het STBX-team doorheen trekt, zijn de wegen over het algemeen goed begaanbaar. Hier en daar wat spoorvorming, dus het is oppassen voor Wilbert, wanneer Arie ons op de hoogte brengt van de omgeving.
In tegenstelling tot gisteren is het gebied hier redelijk vlak en is er veel akkerbouw en veeteelt.
Tot zover het laatste nieuws uit Argentinië, waar Arie met eigen ogen heeft waargenomen waar de Argentijnse steaks groeien.
|
|
12-01-2013, 6:40u (AR): (10:40u NL) De mannen van de trucks mogen vandaag geen special rijden. Ten opzichte van de overige Dakaristen zouden zij enkel het eerste deel van de Special Stage rijden, maar deze is vanwege hevige regenval de laatste tijd geschrapt. De auto's, motoren en quads rijden wel het tweede deel van de geplande special stage. De vrachtwagens rijden enkel verbinding naar San Miguel de Tucuman
6:56u (AR) Weerpraatje. Zachtjes tikt de regen tegen het ..... Het tentdoek! Maar het komt met bakken uit de hemel, volgens deze foto zojuist uit het bivak.
Koud is het niet, de Argentijnse weerman meldt dat het 30 graden is, er valt vandaag wel 5,9mm neerslag zo is de verwachting. Ook onweer wordt verwacht, met de versnaperingen van gisteravond kan geconcludeerd worden dat het Guus-weer is. Het dondert en het bliksemt en het regent meters ...
8:55 (AR) Tzzzzip, tzzzrip, tzrrrip, tzziep, tzzrieeep. De vijf vier tentjes van het team StaalbouweXpress zijn open. Om iets voor kwart voor negen lokale tijd is het team wakker. Ze hebben heerlijk geslapen en zijn helemaal uitgerust na een avondje team-building, zoals Wilbert het omschrijft. De sfeer is goed en na het ontbijt rijden ze gezamenlijk naar het volgende bivak, is nu het plan. Het is in vergelijking met andere ochtenden rustig in het bivak, geen ratelende moersleutels of ander garage geluid. In het bivak van Tucuman is het straks over met de pret, daar wacht een flinke hoeveelheid onderhoudswerk aan de STBX.
12:45u (AR) Het StaalbouweXpress team is onderweg naar Tucuman, laat Arie zojuist weten. Na aankomst en kwartier maken wacht het nodige werk. Als een voordeel wordt wel gezien dat ze het werk over twee dagen kunnen verdelen, morgen is immers de rustdag, de dag dat Marty onder een andere boom mag gaan liggen. Mogelijk moet de remvoering vervangen worden en de schakel-kabel, moeten er mogelijk nieuwe banden omgelegd worden en natuurlijk is het tijd om olie te verversen, kortom, de heren hebben nog wat te doen.
15:31u (AR) Ze zijn binnen! Dat wil zeggen de heren zijn gearriveerd bij het paardenrennen. Wilbert stuurt een sms dat de locatie van het bivak midden in de stad San Miguel de Tucuman is en het terrein is een paardenrenbaan, die tijdelijk buiten gebruik is. Hoe rustig en vredig was het vanochtend, hoe levendig is het hier. Bij de tribune is live-muziek en de feest-beesten uit Veldhoven hebben er nu voor gekozen daar zo ver mogelijk vandaan te gaan staan. Er wordt namelijk ernstig rekening mee gehouden dat Pablo en zijn band voorlopig niet naar huis gaan, wellicht zijn ze ingehuurd tot diep in of zelfs de hele nacht!
17:50u (AR) “Het is kei mooi! Ik geniet er van, wat prachtig, die paden, die duinen, het is skon!”, dat is het overheersende gevoel bij Marty als hij even verslag doet van de laatste stand van zaken. Op de vraag of hij nog iets had meegekregen van de gezelligheid van gisteravond, kwam een verrassend verhaal. Dat Marty in slaap was gevallen onder boom was bekend. Niet dat hij daar was gaan liggen omdat het zachtjes regende. Ook had nog niemand het lef gehad om een foto door te sturen van de slapende chef. Marty lag zo lekker warm in zijn overall, hij heeft er de hele nacht gelegen!
Geïnformeerd is nog of er niet een paar peso’s naast hem lagen bij het ochtendgloren, maar dat was niet het geval, “er lopen hier wel meer rare rond”, zegt Marty lachend. De rit van Salta naar Tucuman is grotendeels door Nick gereden, die dit al na een half uurtje na vertrek aanbood.
De luifel van de assistentietruck is uitgezet zodat ze lekker uit de zon kunnen werken. Naast de eerder genoemde klussen blijkt ook de voorruit vervangen te moeten worden, “daar zit een flinke scheur in”. De race-overalls worden ergens in Tucuman gewassen, ze bleven bijna vanzelf rechtop staan en Marty is bezig met boodschappen doen en nog wat euro’s omwisselen. Wanneer ze vandaag ophouden met klussen en het morgen verder afmaken is nog niet helemaal bekend, want binnen het team wordt wel gestreefd naar perfectie. Of zoals Harold het regelmatig verwoord: “Zoooo, perfect is hier niet goed genoeg, geloof ik!”
18:27u (AR) (22:27u NL) NB Niet vergeten: om 22:30u NL RTL GP!
1:18u 13-1-2013 (AR) Het is bijna een gewoonte dat Arie voor het slapen gaan nog even een sms stuurt met de bijzonderheden van de dag. Vandaag niet! Het is gissen naar de reden. Gelukkig is Nick nog wel in staat om een bericht te zenden en later wordt ook nog een verhaaltje van Marcel verwacht, die zijn foto’s al vast vooruit stuurde.
Nick, die gisteren 300km van de verbindingsetappe voor zijn rekening nam, schrijft dat de racetruck gewassen is, dat er een nieuw voorraam in zit, de remmen zijn vervangen en dat de schokbrekers hun servicebeurt hebben gehad. Hij verwacht dat morgen, de rustdag, nog een drukke dag wordt om er voor te zorgen dat de truck super aan de start staat aanstaande maandag.
|