|
#dakar #dakar2013 #chile #rise #race #cool
Van "onze" verslaggever ter plaatste |
|
Marty van den Oever en zijn mannen hebben geen gemakkelijke Dakar. In het bivak van Arequipa, het laatste in Peru, kwam de Staalbouw Express truck pas tegen de ochtend binnen. Waar voor de meesten de maaltijd het ontbijt was, was dat voor Marty, Harold Kluytmans en Nick Schepens een wel erg laat diner. ‘Het was een marteling’, vertelt Marty tussen twee happen pasta door. ‘We hebben alles alleen gedaan. De hele dag ben je iedereen aan het helpen en als je dan zelf met brokken staat, is er niemand meer.’
Op een gegeven moment moesten de mannen zelf ook anderen laten staan, noodgedwongen, zo vertelt Marty. ‘Staat er zo’n buggy met een stukje touw te zwaaien. Sorry, maar we liepen tegen een deadline aan. We wilde op tijd binnen zijn.’
Dat waren ze en ze waren ook op tijd weer buiten. Slapen? Onderweg… Marty sliep op de liaison naar het bivak, de anderen mogen straks slapen als ze op weg zijn naar de volgende etappe. Dakarbaas Etienne Lavigne loopt langs en slaat Marty op de schouders: ‘You are in! Fantastic! Keep up the good spirit.’ Met een grote grijns pakt Marty een lunchpakket mee. ‘Dat gaan we dan maar doen: doorgaan.’
|
Marcel Vermeij rallymaniacs.nl |
|
11-01-2013, 4:30u (CL): (08:30u NL) In het bivak zijn de oogjes nog toe, in Nederland zijn velen weer paraat. Het is een latertje geworden gisteravond in Calama. Zo belde Marty om 23:12u (CL) met de vraag of er wel voldoende foto's binnenkomen en pardoes zijn er van gisteren via Dakar Press wel vijf stuks ontvangen (bedankt!, de honger naar beelden is groot). Iets eerder, om circa 22:00u (CL) belde Harold met zijn Vasilka en het smsje van Arie, dat hij altijd stuurt vlak voor het slapen gaan, arriveerde om 04:52u (CL) (maar er zit soms vertraging in het ontvangen van die berichten).
Dakar.com vermeldt een start om 07:37u (CL) voor de stage naar Salta, bestaande uit twee verbindingsetappes van in totaal 417km en een special van 218km. Als de tijd het toelaat, en er behoefte aan bestaat, kan er vandaag tijdens de special van het uitzicht genoten worden. Op de planning staat vandaag een klim naar een hoogte van circa 3900m.
5:34u (CL) Navigator van het STBX-team Harold, heeft gisteravond laten weten dat het navigeren dit jaar een stuk lastiger is in vergelijking met voorgaande jaren. De racetruck kampte behalve met wat kapotte banden, ook met een defecte stuurbekrachtiging.
De kalme, nuchtere man uit Nieuwkuijk is van mening dat het goed gaat, het is soms moeilijk, maar is blij dat ze toch alweer zover zijn gekomen. De aanwezigheid en inzet van het assistentieteam is helemaal geweldig.
7:07u (CL) Trrrrrring, trrrrring. Ze zijn vandaag gelukkig op tijd uit de veren. Wilbert smst dat ze wakker zijn en zich opmaken voor een lange dag.
7:54u (CL/AR) De luciferhoutjes van gisteren worden overgestraald naar Chili, het raceteam heeft ongeveer drie uur geslapen, het assistentieteam slechts een uur of twee, zo kan opgemaakt worden uit de berichtgeving van Wilbert.
De schokbrekers zijn gemaakt en de truck is aan de voorzijde voorzien van nieuwe velgen. Ze zijn nu omgetoverd tot beadlock velgen, volgens de kenners een must als je met zeer lage bandenspanning wilt rijden, nou dat wil Marty wel. Uiteraard moesten de velgen voorzien worden van nieuwe banden. Het normale, geplande onderhoud is uitgevoerd en de lage gearing is hersteld. De remmen zijn geïnspecteerd en goed bevonden.
Het had nog een aardig tijdje geduurd gisteravond alvorens het raceteam arriveerde in het bivak. Er was sprake van een trio bij binnenkomst. Voorop reed Frans van Lankveld met een sleep en in zijn kielzog Geert Verhoeven en Marty. Mocht tijdens de etappe van vandaag Marty behoefte hebben aan een snuifje zuurstof, ook daaraan is gedacht. Terwijl er druk gesleuteld werd gisteravond heeft Harold nog tijd vrijgemaakt voor de immigratie formulieren, want vandaag is de finish in Argentinië.
10:03u (CL/AR) Met een flink stuk verbinding naar de special stage is er tijd om het nodige te delen met de achterban. Nick is “in de pen geklommen” en drukt driftig op de toetsjes van de telefoon van de “sjef”. Laatstgenoemde bemoeit zich direct met de inhoud en roept: “zonder assistentie is een Dakar niet te doen”. De rest van het bericht wordt eveneens gedicteerd en Nick toets het braaf in:
“Er moeten een hele hoop beslissingen genomen op een dag. Snelle beslissingen. Er kunnen hierdoor foutjes gemaakt worden met als gevolg een lekke band tot wat ergere dingen. Iedere beslissing kan ook betekenen: uitval. Gisteren is circa een uur verloren gegaan aan een lekke band, maar het navigeren van Harold, de medewerking van Nick en “t ramme” van Marty op de snelle paden is het weer verbeterd. Marty, Harold en Nick missen hun familie en ze danken nogmaals iedereen die geholpen heeft in de aanloop naar deze rally en zij groeten hun jongste fan Sander!”
De oplossing van de nieuwe velgen is geleend via Matthias van MAN Deutschland. De heren van het raceteam doen net alsof ze goed zijn uitgerust. Ook is er zucht van verlichting door het kampement gegaan, nadat Marty zich eens ontsmet had gisteren. Er wordt nogmaals benadrukt hoe fijn het is, deze rally met zijn vijven te doen, want het is toch serieus werken voor het hele team.
“Het gaat skon met het klupske”, roept de teamleider. Elke dag wordt er weer een flinke prestatie geleverd en het is niet zo maar vanzelfsprekend om de Dakar te rijden.
11:15u (CL/AR) Onze Wilbert was nog geen kilometer buiten het bivak of was al in slaap gevallen. Arie moest in zijn uppie de klus maar even zien te klaren. Gisteren was het een dag van 1 op 100. Dat wil zeggen dat is de verhouding tussen aantal RedBulls en afgelegde kilometers. De verwachting is dat vandaag het verbruik fors zal toenemen. Er wordt tevens gemeld dat het met Arie z’n botjes goed gaat en die mag nu even zijn ogen dicht doen.
11:35u (CL/AR) Nick laat desgevraagd weten dat het goed met hem gaat. Net als Marty is hij verschrikkelijk blij met het assistentieteam en de club in het geheel. In het bivak hebben ze gehoord dat het een slechte proef gaat worden, er wordt gefluisterd dat er regen en sneeuw in het verschiet is. Nick hoopt er maar het beste van, het zal hem benieuwen.
Tot slot neemt hij van de gelegenheid gebruik om het thuisfront te groeten: “Gr aan t zwangere vrouwtje!”.
|
|
13:35u (CL/AR) De start van de auto's en trucks een half uur uitgesteld. Marty heeft als starttijd 14:17:00
13:40u (CL/AR) Wilbert en Arie zijn gearriveerd bij de Chileense/Argentijnse grens. Onderweg zien ze service-trucks met veel problemen. Vanwege de grote hoogte raken motoren oververhit en zijn er problemen met de lucht- en brandstoftoevoer. Ze hebben een auto van de organisatie gezien die rookt verschrikkelijk. "Daar lusten de honden geen brood van", meldt Wilbert. Ze hebben er maar een foto van gemaakt, voor het geval iemand nog eens komt zeuren over de bescheide pluimpjes uit de truck van Marty.
De mannen ervaren ook zelf nu de ijle lucht, ze zien de besneeuwde toppen van de Andes en vermoeden dat Marty wel een Oostenrijk-gevoel zal krijgen en stoppen een Tiroler-cd in de speler.
14:20u (AR) Het vertrek van de trucks lijkt zelfs een uur vertraagd. Gerard de Rooy is als eerste vertrokken om 13:55:00. Onder voorbehoud; zou Marty dan moeten vertrekken rond 15:21u (19:21u NL).
14:56u (AR) Mogelijk gaat het toch sneller dan verwacht, om 14:46:00 is Dhr. Caffi als 33e van start gegaan.
14:58u (AR) En ja hoor, ook de heer Van den Oever is weg om 14:47:00u, als vierendertigste.
15:31u (AR) WP1 om 15:26:16 gepasseerd. (na WP2: 27e tijd)
15:57u (AR) Ondanks het korte nachtje en de ijle lucht draait Marty's adrenaline pompje op volle toeren: WP2 om 15:49:43
16:20u (AR) Wanneer *) precies is even onduidelijk, de tijdwaarneming heeft zeker last van de kou, maar WP3 is gerealiseerd. (+00:13:06 achter Gerard) *) 16:05:58
|
|
16:55 (AR) ... en ja hoor, daar is ook de tijd van WP4! Om 16:49:06, +00:23:11
17:11u (AR) Alle STBX-fans snakken naar adem, net als de mannen in de STBX, maar WP5 is maar mooi bereikt (+00:27:48) om 17:05:05
17:17u (AR) Arie (!) bericht dat ze nog 245km voor Salta zijn, in de buurt van een zoutvlakte.
17:25u (AR) Wat een hoogtepunt! Truck 526, team StaalbouweXpress is gearriveerd bij WPA van de special door de Andes, special stage van vandaag volbracht (tijdstip: 17:19:39 ; + 00:30:18) Nu veilig naar het bivak van Salta. Wie is er eerder? Marty of Wilbert?
17:55u (AR) 21:52 - 00:23 - 4:00 - 16:03 + 17:19 + 04:00 Marty is mogelijk circa 22:45u NL in het bivak (Twitter bericht gezien om 21:52u NL, 23 minuten oud, dat Versluijs binnen is in bivak, hij passeerde WPA om 16:03u).
18:08u (AR) NB 22:40u NL aanvang RTL GP Dakar
18:49u (AR) Marty wederom in beeld bij RTL direct na binnenkomst in bivak gisteravond (stills staan bij verslag van gisteren).
18:59u (AR) De assistentietruck is nog steeds op weg naar Salta en de mannen beseffen dat het race-team eerder in het bivak zal zijn als zij. Het landschap begint wat groener te worden na al het zand van de afgelopen dagen. Arie geniet duidelijk van het schitterende uitzicht. Ze vechten tegen de vermoeidheid maar doen hun uiterste best, ja doen er alles aan, om de zaak heel te houden en veilig in het bivak te arriveren. Stiekem gniffelen ze dat Marty nu een keer moet wachten in plaats van andersom.
19:02u (AR) Heel even telefonisch contact met Marty. Verbinding werd al snel verbroken. Eerder mopperde Arie ook al over slechte telefonische verbinding, mogelijk is contact zeer lastig vanuit Salta, we wachten af.
|
|
|
|
20:20u (AR) (00:20u 12/1/13 NL) Goede voorbereiding is het halve werk! Hoeveel tijd en moeite is er niet besteed aan een extra hapje zuurstof? Uiteindelijk hebben ze het niet gebruikt! De pilletjes van “Dr. Bernard” waren mee en die hielpen goed. Er was nog wel sprake van een beetje duizeligheid, maar het was prima te doen. De pillen hebben maar één maar. Je moet er verschrikkelijk van pissen! Dat is echter wat lastig tijdens een special, dus ook die pillen geven je naast al die energiedrank nog meer vleugels.
Op de vraag of het koud was daar in de sneeuw, werd het stil. Koud? Marty had er geen idee van. “Ik zat binnen!”. Een deel van het terrein bestond uit een ondergrond van klei en het regende een klein beetje. En wat Marty wel wist, is dat regen en klei voor een ijsbaan zorgen, er werd dan ook goed opgelet waar de droog gereden stukken waren. Het terrein bestond veel uit paden en er kon goed vaart gemaakt worden. De sentinal ging aan en zo werden sommige ingehaald.
Na de eerste helft volgde een terrein met stenen en op- en afstapjes. Eén steen besloot mee te gaan naar Nederland en zit nu nog in de net nieuwe band en langzaam loopt deze nu leeg. Van een kapotte stuurbekrachtiging, wat Harold’s Vasilka gehoord had, was gelukkig totaal geen sprake, maar het gaf eindelijk een goede gelegenheid Harold eens aan de telefoon te krijgen.
Harold vindt het prima gaan. Het is leuk en hij heeft het goed naar de zin. Fysiek gaat het goed, zijn knieën houden zich goed. Niet alle dagen heeft hij voldoende tijd voor het roadbook, maar de meeste keren wel en het is reuze fijn dat er nu een assistentieteam mee is, een goede voorbereiding verdient zich direct terug de volgende dag tijdens de special. Het gaat daarom in zijn ogen ook stukken beter als twee jaar geleden, hij heeft nu meer tijd om zijn eigen ding te doen.
Met een kleine twee uur worden Wilbert en Arie in het bivak verwacht, dus besluit het raceteam om maar alvast te gaan tanken en misschien al te gaan eten. Marty komt nog even aan de lijn en op de vraag; wat zal je het meest bijblijven van de dag van vandaag, komt het ontwapende antwoord: “dat de assistentie er nog nie’ is!!”.
|
|
3:49u AR 12/1/2013 Zoals wij in het buitenland bekend staan als een volk op klompen - van dat beeld komen we door Dakar-motorrijder Alex nooit meer vanaf – zo denken wij aan Zuid-Amerika als aan een man slapend onder een boom met een grote sombrero. Dat beeld is met name voor Mexico, maar het moet even door de hoofden van Wilbert en Arie geflitst zijn toen ze arriveerde in het bivak. De team-captain lag tegen een boom op de uitkijk naar zijn assistenten en was in slaap gevallen en deed pogingen het ding om te zagen.
Al vrij snel na binnenkomst werd duidelijk dat de special van morgen (zaterdag) niet door zou gaan en dat er enkel een verbindingsroute gereden zal worden. Er werd besloten om enkel nog de band met de steen tussen het rubber te verwisselen. Marty genoot ondertussen van de beelden van de rally van de afgelopen dagen op zijn netvlies en de rest van het team is maar een “bierke” gaan drinken en kijkt nu al uit naar het beetje uitslapen dat mogelijk is. Op tijd naar bed was er dan ook niet bij, het bericht werd om 3:49u (AR) ontvangen.
6:27u (AR) 12/1/2013 diverse foto's ontvangen, nieuwe en betere (grotere) van de afgelopen dagen, zie datum/tijd in rubriek Laatst gewijzigde berichten
|
|
- Robert vd Mierden:
Kijk die etappe is ook weer in de pocket, klasse goed gedaan mannnen.
Naai veerkes der onder en wir der tegenoan.
Goed bezig mannen.
( 11 jan. 2013 08:51 )
- Geert en Mill van Heugten:
Oh wat zijn wij trots op het STBBX Team, super vet de 6e stage volbracht!!!!
Succes met de volgende stage mannen zet m'op!
Groetjes, ( 11 jan. 2013 09:53 )
- Richard:
He mannen dat gaat goed Super!!
Veel succes vanuit het team van APK OIRSCHOT ( 11 jan. 2013 10:29 )
- oom Henk en tante Jo.:
Geweldig,Marty en je mannen.Dat hebben jullie weer goed voor elkaar!
Ook voor vandaag: "zet'm op!"(Marjola ook proficiat!!) ( 11 jan. 2013 11:48 )
- monteur Sander:
goed gereden. Hou hem rijdend naar de finish !! Groetjes ( 11 jan. 2013 15:55 )
- willem:
wp 3 !!!!! positie 25 . ( 11 jan. 2013 20:24 )
- nelis:
TOP jongens ( 11 jan. 2013 21:31 )
- Robert vd M:
Knappe prestatie, goed gedaan mannen.
( 11 jan. 2013 21:33 )
- Miep en Sandra:
Hee Arie, ge moet hier zout komen strooien, nie daar! ( 11 jan. 2013 21:47 )
- Paul Vredenberg:
Top manne!!!! Tijd om te gaan rusten.... Arie en Wilburt gas erop!!! ( 11 jan. 2013 21:49 )
- willem:
hoppa!!!!!!!!!!!! zou de chief daar boven ook zo gerookt hebben !? ( 11 jan. 2013 21:50 )
- Paul:
Nog ff hulde voor de webmaster!!!!! Je zorgt ervoor dat de manne super kunnen volgen....thanks ( 11 jan. 2013 21:52 )
- Michel van Rooij:
Wederom een topprestatie van het STBX-tea.
Ze stijgen tot grote hoogte !! :-) ( 11 jan. 2013 21:54 )
- frans schepens:
hoi mannen zet um op het gaat goed ga zo verder gr frans margriet ( 11 jan. 2013 21:55 )
- Mark en Lian de Kroon:
Wij zijn onder de indruk. Wat een prestatie. Hou vol en veel succes!
Super om Dakar op deze manier te kunnen volgen. Wij en de kinderen genieten er van. Groeten Mark en Lian de Kroon ( 11 jan. 2013 23:28 )
- Jan en Netty Spanjers:
Hee STBX team,super gereden en een super uitslag. Ga zo door.
( 12 jan. 2013 00:04 )
- familie Schepens:
Wat een super prestatie van het STBX team ! Ga zo door, wij blijven jullie volgen tot aan de finish. ( 12 jan. 2013 00:34 )
- W.tanis:
Goed bezig mannen!! Houden zo, veel plezier nog.
( 12 jan. 2013 01:41 )
- fam van de moosdijk:
hallo, mannen tot hier was het toppie, prachtig om te volgen. na een `extra`rustdag, veel succes met het vervolg we houden jullie in de gaten!!
fam. van de Moodijk ( 12 jan. 2013 09:36 )
|
|
|