|
|
|
Foto's twitter dd 9/1/13 |
|
10-01-2013, 6:00u (CL): (10:00u NL) Wilbert laat weten dat het assistentieteam na 08:15u (CL) zal vertrekken uit het bivak en dat volgens de planning de STBX dan al op weg zal zijn. Gepland vertrek voor racetruck 526 is 7:30u (CL) (11:30u NL)
Vanuit Arica volgt eerst een verbindingsetappe van 291km, daarna start de special stage die tot in Calama duurt en 438km lang is. Een zeer groot deel van de etappe, circa twee-derde, zal bestaan uit een terrein van zand, zand en nog eens zand. Het laatste deel is nog pittiger dan wacht het beruchte fesh fesh, het poederzand waar grip met de banden de grootste uitdaging is.
6:51u (CL) Bestudering van de kaart van 6 januari 2011, de etappe van Calama naar Iquique, leert dat een groot deel van special stage van vandaag vergelijkbaar is met die van 2 jaar geleden, enkel in tegenoverstelde richting. Vandaag start de special stage een aantal kilometer westelijk van Iquique.
10:35u (CL) Wat doe je tijdens een verbindingsstuk van 291km? De radio aan kan, maar als Spaans je taal niet is, wordt dat al snel eentonig. Als de weg ook weinig uitdagingen biedt, dan gaat het door Mariola samengestelde cdtje in de speler! Ondertussen is de voorraad vooraf gedraaide tabakjes ook weer compleet. En … zeer verrassend … lijkt Marty te zijn begonnen aan zijn dagboek (voor zover de rug van zijn hand dit toelaat).
|
|
11:45u (CL) De Chileense grond trilde weer vannacht, zo hard lagen de mannen van het raceteam te snurken. Ze sliepen zelfs zo vast, dat de assistentie-mannen ze maar wakker hebben gemaakt, anders hadden ze zich verslapen. Op een holletje zijn de lunchpakketten opgehaald en terwijl de STBX het bivak uitdraaide werden de zandkorrels nog uit de ogen gewreven.
Arie en Wilbert hadden er mogelijk goed aan gedaan gisteren nog even te tanken. Om 11:09u komt het bericht dat ze al weer 200km gereden hebben. Dat schiet lekker op, maar er is in geen veld of wegen een benzinestation te bekennen. Het ging tijdens deze 200 km een aantal keer flink bergje op en nu komt het naaldje van de brandstofmeter toch wel akelig dichtbij de Empty. Er is wel een reserve kannetje mee, maar die wordt liever nog gespaard. Natuurlijk het is geweldig dat de heren hier in Chili 10 km/u harder mogen rijden dan in Peru, maar het moderne rijden heeft een keerzijde. Over veertig kilometer ligt het plaatsje Huara, maar of ze daar diesel verkopen, is verlopen de grote vraag.
11:59u (CL) Helaas! Geen gasolinera voor de heren. Zo'n 40km verderop wel, volgens het roadbook, voor de zekertijd tappen ze toch maar even uit een ander vaatje.
|
|
12:08u Meer serieuzere zaken: Marty is gestart aan Special Stage número 6!
12:57u (CL) Het eerste waypoint is binnen, om 12:45:37, 9 min. 58 sec. achter Versluis.
14:13u (CL) Geld moet rollen! Arie en Wilbert wanen zich in Monopoly land. Ze hebben voor 5000 peso een hotdog gegeten, en voor 1,8 ton getankt.
14:17u (CL) Vooraankondiging! Vanuit Chili bericht ontvangen, dat het de planning is om vandaag nog Marty te laten horen via "Radio RallyManiacs". Betreft een interview met Marcel Vermeij.
|
|
14:34u (CL) Met recente berichten van uitval van twee Nederlandse trucks, zou het heel fijn zijn als er een doorkomsttijd bij WP2 op de borden kan komen van deelnemer 526.
14:50u (CL) Terwijl de ogen rood worden van turen naar: --:--:-- , hebben Arie en Wilbert van plek gewisseld en stuurt d'n Arie vier foto's van gisteren door, die staan dan ook op de pagina al daar.
15:24u (CL) De vlag kan uit, de Nederlandse, de Veldhovense en de Chileense: Marty is voorbij WP2! Om precies te zijn om 15:16:37, als 54e.
16:27u (CL) WP3! Om 16:15:57u staat ook waypoint 3 op naam van de heer Van den Oever! Dakar-petje af!!! (dit stuk van de etappe gaf achter de schermen de gelegenheid om wat "stills" uit de RTL7 reportage van gisteravond toe te voegen, bij verslag 8/1/2013 - stage 4)
16:33u (CL) Die Marty, ook WP4 op zijn naam! Als 40e om 16:28:22u.
16:56u (CL) Eerder op de dag blije gezichten van Harold en Marty op de foto die werd toegezonden, een vergelijkbare foto is er (nog) niet van het assistentieteam. De indruk is toch stellig dat de heren zich kostelijk vermaken. Vandaag is hun Dakar-gevoel nog verder toegenomen.
De weg naar Calama kent hier en daar groot onderhoud en ze moeten dan op een noodweg gaan rijden. Veel stof, veel jolijt. Tot Marty vertelt dat ze nu twee wagens moeten wassen!
17:16u (CL) Waypoint 5 is in the pocket!
17:56u (CL) Het gas zit er goed op, als 37e wordt WP6 binnengehaald om 17:48:11u Na een vooraf aangekondigd geneutraliseerd deel, vangt de competitie weer aan (WP7) op een punt 55km *) voor de afslag naar Maria Elena. Waar het assistentie-team geacht werd de geasfalteerde weg te volgen, mogen de Dakaristen de hoek afsnijden richting bivak. Uh, ze moeten dan wel door het zand van de Atacama woestijn! *) Getipt door een timmerman; ver ver van huis.
18:27u (CL) NB RTL GP Dakar begint zo!
|
|
19:00u (CL) (23:00u NL) Op het moment dat Marty in beeld verschijnt in de uitzending van RTL GP komt het bericht binnen dat twee schokbrekers rechtsvoor zijn afgebroken. De STBX rijdt nog op het geneutraliseerde deel en Marty hoopt dat het laatste deel niet veel rivierbeddingen zal bevatten, want dan wordt het nog een hele toer om de truck in het bivak te krijgen. Op de vraag of hij verder kan? “Ja, natuurlijk, ik ben hier nu toch, alleen gaat het misschien wat langer duren dan verwacht!”.
De StaalbouweXpress-fans (of zijn het vrienden?) kunnen de luciferhoutjes opzoeken, het assistentieteam kan de borst nat maken, maar Marty komt er aan
19:04u (CL) Het assistentieteam is gearriveerd in het bivak, ze hebben een fraaie plek gevonden en kunnen op zoek naar schokbrekers en het bevestigingsmateriaal daar voor benodigd.
19:53u (CL) Terwijl de foto's van de RTL uitzending worden opgezocht, passeert Marty WP8! Goed zo!
19:57u (CL) Wilbert en Arie hebben de maag gevuld, gaan verder het bivak inrichten en als daar tijd voor is alvast een stukje "voorslapen".
20:00u (CL) (00:00u 11/1/2013) Over 25 minuten is aanvang zonsondergang in Calama.
20:15u (CL) Arie is naar de dokterspost voor een pilletje. Gisteren is het niet helemaal goed gegaan. De confrontatie met een vrachtwagenband heeft waarschijnlijk zijn rib gekneusd, een pijnstillertje wordt nu zeer op prijs gesteld.
20:19u (CL) De vering is om te huilen rechtsvoor, maar toch bereikt Marty WP9 met de gekneusde STBX.
20:52u (CL) (00:53u NL) Yes! En weer is het toch maar mooi gelukt, Marty, Harold en Nick hebben de special volbracht, nu snel naar het bivak om de schokdempers te lijf te gaan.
21:39u (CL) (01:39u NL) Marty heeft één ding geleerd vandaag, zo zei hij zelf na afloop van de stage. Als een band eraf loopt, moet die er eigenlijk niet meer direct omheen, maar een andere. Diverse malen is het vandaag gebeurd dat na het aflopen van de band, deze er na veel geploeter weer omheen zat, om vervolgens na korte tijd er weer vanaf te lopen, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van een beschadiging. Het bandenaflaatsysteem is beter, maar nog niet perfect, het blijft een lastige materie. Het laatste deel met de defecte schokdempers was een traject van zeer behoedzaam rijden. Het deel zat vol met doorgangen en “uh van die, van die” “Rio’s !!”, roept Harold op de achtergrond. ”O ja met Rio’s, die moet je haaks nemen, maar dat ging wat lastig”
Marty heeft ergens onderweg zijn knie aan bezeerd en weet niet meer waaraan. Eigenlijk wou hij wel weten hoe ver het nog was, maar eigenlijk ook weer niet. Informatie over een bochtje hier of een bochtje daar en straks een “jumpke” is al genoeg informatie.
De mannen hebben niet geweten dat het traject tussen WP1 en WP2 vandaag het gedeelte geweest moest zijn waar ze twee jaar geleden zo verschrikkelijk geploeterd hebben, nu was het wel in tegenovergestelde richting.
Vlak voor het geneutraliseerde deel hoorde Marty wat rammelen bij de koelkast en dacht dat hij het zich verbeelde. Toen de rest van de crew het ook opmerkte werd wel duidelijk dat de schokdempers het zwaar te voorduren hadden gehad.
Vandaag is er fijn samengewerkt met Frans van Lankveld. Hij heeft geholpen op een punt waar de StaalbouweXpress een tikkeltje scheef stond en ze hebben soms samen gezocht hoe ergens te komen en ondanks het verschil van mening soms over de richting was het een fijne hulp. Het verslag wordt gedaan terwijl het bivak wordt gezocht, de navigatie verloopt op dit deel van de reis wat rommelig. Ze lijken beland te zijn in een wijk waar de stroomkabels wel erg laag over de weg hangen, maar het komt allemaal goed.
Marty wil ook vandaag herinneren, als weer een mooie Dakar dag.
|
|
4:52 (CL) Ook voor de technici zit dag 6 er op, ze gaan nu nog even een tukkie doen. "Het is zo weer zeven uur", schrijft Arie, dat wordt een kort nachtje in Calama.
|
|
- Herma Roesink:
Hoewel mijn prioriteit bij een ander team ligt, kijk ik met veel plezier elk dag ook een paar keer op jullie site, omdat dit zo'n heerlijke, gezellige maar ook zeer up-to-date site is. Complimenten voor de "webmaster"!!! ( 10 jan. 2013 10:12 )
- Rolf:
Dat wordt een lange rit vandaag.
Maar de rit van gister moet vertrouwen gegeven hebben, dus komt het helemaal goed vandaag :) ( 10 jan. 2013 10:43 )
- John Tops:
ook in Denemarken kijken we mee, respekt!!!
zilst ble zilst! ( 10 jan. 2013 10:54 )
- Robert vd Mierden:
Knap gereden mannen, probeer het zo vol te houden dan komen jullie netjes aan de finish.
Succes vandaag en laat je niet gek maken.
Gas erop. ( 10 jan. 2013 10:58 )
- oom Henk en tante Jo:
Geweldig gedaan,Marty en je mannen!
We zijn trots op je Marty!
We volgen je op jullie site en op RTL 7 en Omroep Brabant!!Ook vandaag veel succes! Groetjes,oom henk en tante Jo. ( 10 jan. 2013 11:53 )
- Moniek en Job (vrienden nick):
He nick, marty, harold, arie en wilbert.
Een super stoere prestatie mannen, ga zo door! Iedere dag een stapje dichter bij de finish! Zet hem op
( 10 jan. 2013 11:55 )
- Erik van Laanen:
Mannen succes vandaag maakt er weer zo'n mooie dag van als gisteren ( 10 jan. 2013 12:31 )
- Hein & San:
Hallo Mannen!! Het lukt ons eindelijk om een bericht achter te laten, wij willen jullie heel veel succes wensen en heel veel plezier maar zo te lezen tot nu lukt dat wel, ga zo door, geniet ervan!! ( 10 jan. 2013 18:34 )
- Harrie renders:
Ouwe tijden herleven!! " harrie, draait nog es wa sjekskus vur men jonge, en hedde ok nog un red-bulleke?" Succes mannen ga zo door!!! ( 10 jan. 2013 18:38 )
- Robert:
MArty rijdt nog, Hans Stayce en Marcel Schoo, zijn beide gestrand. ( 10 jan. 2013 18:55 )
- Paul:
Shapoo voor wat de jongens doen. en een dikke pluim voor de website. Maar de peuken, daar red ik het geen dag mee Marty. ( 10 jan. 2013 20:15 )
- willem:
yes wp5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ( 10 jan. 2013 21:16 )
- Henri:
Heeft Marty misschien Stacy geholpen met rechtop zetten van de Iveco !!?? Als je het tijden verloop ziet t.o.v. de rest zou dat zo maar eens kunnen. We wachten af!! ( 10 jan. 2013 21:32 )
- willem:
ik zei hier net hetzelfde ! zitten na genoeg gelijk wat de tijden betrefd ( 10 jan. 2013 21:39 )
- rolf:
en WP 6 in de pocket ( 10 jan. 2013 21:56 )
- Harrie renders:
Mooie aankondiging van marty vd oever bij rtl gp....met een kampvuur wa marty gemaakt zou kunnen hebben!! ;o)) ( 10 jan. 2013 22:48 )
- Paula :
Yes, binnen, dat moet een dag met veel avontuur en adrenaline geweest zijn voor jullie, maar ik denk dat al jullie volgers( en dat zijn er nog al wat)super trots op jullie zijn!Ik in ieder geval wel.Ik hoop dat de stukken vlug gemaakt zijn en dan wens ik jullie ook voor morgen weer veel succes.Gr.uit Veldhoven. ( 11 jan. 2013 01:10 )
- Familie Schepens:
GEWELDIG, ga zo door !!!!!
( 11 jan. 2013 01:48 )
- Rolf :
Helemaal toppie.
Was weer lang staren naar de waypoints , maar dat was het zeker wel waard ! ( 11 jan. 2013 07:46 )
|
|
|