Om het wachten op de doorkomsttijden wat te veraangenamen, een verse foto! Gevonden bij de ASO huisfotograaf (Maindru). Wel een vergrootglas zoeken! |
|
Vertrek |
Pos. |
Vroem |
Chauffeur |
Paspoort |
09:26:30 |
113 |
Auto |
Justin Birchall |
Brits |
09:27:00 |
53 |
Truck |
Giulio Verzeletti |
Italiaans |
09:27:30 |
54 |
Truck |
Frans van Lankveld |
Nederlands |
09:28:00 |
55 |
Truck |
Marty van den Oever |
Nederlands |
09:28:30 |
56 |
Truck |
Geert Verhoeven |
Nederlands |
09:29:00 |
57 |
Truck |
Sylvian Besnard |
Frans |
start van 11 auto's (114 tm 124) |
09:35:00 |
58 |
Truck |
Edwin van Ginkel |
Nederlands |
start van laatste 12 auto's (125 tm 136) |
09:41:30 |
59 |
Truck |
Bob ten Harkel |
Nederlands |
09:42:00 |
60 |
Truck |
Kornelis Offringa |
Nederlands |
start van laatste 14 trucks (61 tm 74) |
08-01-2013, 8:12u (PE): (14:12u) Vanuit het bivak zijn na de welverdiende rust nog geen berichten gekomen. Vandaag starten wederom vrachtwagens en auto's door elkaar. Marty start om 9:28u (PE), hierboven een klein staatje met een deel van de opstelling zo rond half tien. Vandaag is de bestemming Arequipa en wordt een dag met het maken van behoorlijk wat kilometers. De special stage is 288km lang, het verbindingsdeel 429km.
In afwachting van verder bijzonderheden is nog het vermelden waard, dat mechanician Nick contact heeft gehad met zijn thuisfront en heeft laten blijken super enthousiast te zijn. In de ogen van Nick hadden ze gisteren ook eerder in bivak kunnen zijn, maar Marty ging liever voor assisteren dan voor de eindstand. Op tijd binnenkomen is natuurlijk hoogste prioriteit en dat is maar mooi weer gelukt!
9:34u (PE) En weg zijn ze ... !
|
Opnamedatum onbekend. Dakar Village Lima/Parc Fermé. Beeld uit uitzending van ARPE-TV. Bron: (2m22s) |
|
10:08u (PE) Vandaag is het niet enkel in km's een flinke route, ook gaat de special al flink de hoogte in. WP1 ligt op circa 1600 meter, en tussen WP3 en WP4 zit een top van 2200 meter.
11:30u (PE) Terwijl Marty nog op weg is naar WP1, komt er een berichtje van het assistentieteam. De tentjes zijn al lang ingepakt, het bivak aangeharkt en ze zijn al weer eventjes op weg. Arie en Wilbert hebben het eindpunt van de special al waargenomen en rijden ongeveer 100 km voorbij Nazca.
12:40u (PE) Bij de doorkomsttijden van WP1 wil maar geen tijd van Marty verschijnen. Veel meer informatie dan dat is er niet. Hij lijkt één van de laatste Nederlandse truckers te zijn nog voor WP1. Bob ten Harkel die later dan Marty zou weggaan is zo te zien niet gestart, althans hij wordt niet genoemd. En waar Andre de Boer zich bevindt is al evenmin duidelijk. Hij lijkt wel vertrokken volgens Overall WPS klassement, maar verder onduidelijkheid troef. Berichten van hedenochtend bevestigen dat Bob ten Harkel inderdaad niet gestart is vandaag.
13:22u (PE) 19:22u NL - LivetrackingDakar.nl kan het niet bolwerken.
14:27u (PE) (20:27u NL) Na een zenuwslopende radiostilte is de doorkomst-tijd van truck 526 van WP1 dan eindelijk enige tijd geleden verschenen. Het wachten is nu op de doorkomst bij WP2 en duimen dat in ieder geval de tijdwaarnemingen doorgegeven blijven worden. Trackingdakar.nl lijkt overbelast en zij bewerken en sorteren de data van Dakar.com en die hapert soms ook, het is weer een reuze spannende etappe!
14:34u (PE) Behalve de passage van WP1 is er nog meer goed nieuws, wat bijna in de vergetelheid zou geraken: de slippers zijn gevonden en gekocht! Nu moet er enkel nog een list verzonnen worden voor het ijskoude douchewater. Mogelijk helpt een jerrycan water een dag in de volle en brandende zon?
14:44u (PE) Wilbert en Arie vermaken zich kostelijk met de aangezwengelde cd-speler en laten zich verrassen door de muziek die Mariola voor de mannen heeft opgenomen. Het bevalt Wilbert wel. Eerder vanmiddag reden zij over een kleine bergpas met uitzicht op de grote oceaan. Arie wordt melancholiek en schrijft: het zeewater is hier zo ver van huis zo fraai blauw van kleur. Tevens geeft hij zijn ogen goed de kost en ziet de Spaanse Laia Sanz voorbij komen. Arie roept een ieder op die niet weet wie zij is haar maar eens te Google'n, dat is de moeite waard, aldus de timmerman.
14:53u (PE) Ondanks de grappen en grollen uit de assistentietruck, zou het nu erg fijn zijn als er ook een doorkomsttijd van WP2 voorbij komt.
15:30u (PE) En het is fijn! Doorkomst WP2 15:24:10 !
16:30u (PE) NB RTL GP begint
16:39u (PE) Marty vertelt op RTL GP over de dag van gisteren. (3 foto's hiervan op pagina van gisteren!)
16:58u (PE) Om 16:49:46 passeert de STBX Waypoint 3. Oef, nu wacht de klim naar 2200 meter!
18:20u (PE) (0:20u NL) Vanwege stellige overtuiging dat de weergave van doorkomsttijden is gestagneerd, stopt de (tijdelijk) doorgifte hiervan op deze pagina. Na enig telefonisch contact (of anders) wordt de berichtgeving hervat. Goede nacht!
18:28u PE In overleg met assistentie-team hebben zij besloten de reis voort te zetten naar Arequipa. Zij hebben nog circa 315km te gaan. Om 18:39u is het zonsondergang.
20:30u PE (2:30u NL) Controle van de beschikbare internetmedia, maar taal noch teken van de STBX. Tijdwaarneming lijkt nog steeds gestopt.
21:32u PE (3:32u NL) Marty meldt opgewekt per telefoon dat de special stage van dag 4 er op zit! Het was de eerste kilometers enorm zwaar, hij is geholpen door een Hongaar, maar vertelt straks wel verder, eerste prioriteit is nu zo snel mogelijk naar het bivak!
21:50u PE (3:50u NL) Euforie ook in servicetruck 732. Het assistentieteam heeft nog 80km te gaan tot het bivak, maar de heren schrijven: "we zorgen, dat we klaar staan!".
4:13u (PE) (10:13u NL) Het wachten is nog op een bevestiging dat zowel assistentie, als raceteam in bivak zijn gearriveerd. Ondertussen staat Marty wel op de startlijst voor etappe 5, op de 57e plaats. Vanwege de hectiek tijdens etappe 4 is men mogelijk vergeten even een sms te verzenden, het is er het tijdstip niet naar om vanuit Nederland richting de tentjes te sms-en, dus we wachten braaf af. Normaliter komt er altijd een bericht van Arie na afloop van het sleutelen en daar is dus het wachten op.
4:32u (PE) Er arriveert een sms, maar hoe lang deze onderweg is geweest vanuit Peru is niet geheel duidelijk (soms duurt het uren), Wilbert zond: "Binnen vol gas aan de gang". Hoe oud het bericht dan ook, opluchting: ze zijn binnen.
5:26u (PE) (11:26u NL) Communicatie verloopt via diverse stations. Zo zou Nick even voor half zes in de vroege ochtend contact hebben gehad met zijn thuisfront en mede hebben gedeeld; nu pas binnen te zijn. Het plan is in Peru opgevat om te gaan eten en vervolgens nog wat te slapen. Hoe de tijden van binnenkomst nu precies zijn geweest blijft voor nu ongewis, er is in ieder geval contact geweest met bemanning van beide wagens en ze zijn in het bivak gearriveerd.
6:30u (PE) Qua kilometers leek het nog mee te vallen het laatste stuk naar het bivak, maar de wegen in Peru glooien iets meer dan in Nederland, er moesten nog serieuze bergpassen genomen worden en zodoende duurde het allemaal wat langer dan vooraf gedacht. Marty heeft onderweg nog gebruik gemaakt van zijn speciale kooi, het zogenoemde bedje van Rob.
De special was inderdaad een lastige kluif, zeker wanneer de druk op de schouders ligt dat je bijna de laatste bent. Als je vast komt te zitten, en er komt niemand meer voorbij, dan wordt het lastig, zo niet onmogelijk. Het gas ging er direct op vanaf de start. Al snel moest bij een vallei een omtrekkende beweging gemaakt worden in verband met diverse voertuigen die vast stonden en de doorgang blokkeerde. Bij die manoeuvre liep voor de eerste keer de band er van af. Pech met het bandenaflaatsysteem zorgde voor nog meer vertraging.
Diverse malen is er een band afgelopen en dan kost het veel tijd die er weer om de velg te krijgen, vervolgens oppompen en weer verder rijden, maar ondertussen zijn kostbare minuten, kwartiertjes verstreken. Als de band eraf loopt op een schuin stuk is dat het vervelendst, het overkwam ze ook. Gelukkig kwam er een Hongaar voorbij. Marty op zijn knieën en smeken om los getrokken te worden naar een vlak deel. De Dakarist kon niet weigeren en hielp het StaalbouweXpress team.
Het was een pittig dagje, waar zo bleek vriend Matthias uit de race is gegaan als gevolg van een defecte koelvin. Ergens tijdens de stage hebben ze nog een keer de hulp van een ander moeten vragen. Wederom Marty op de knieën, ook hier raakte de chauffeur van de 6x6 Mercedes onder de indruk van de bruine kijkers van de teamcaptain. En een half uur later herhaalde de hulp zich, maar nu vice versa.
|
|
De keren dat ze ergens vast hebben gezeten is op een gegeven moment niet meer geteld en ondertussen had de krik het ook begeven. Als alternatief was daar het luchtkussen. Die begint na het intensieve gebruik nu ook de brui er aan te geven, want Marty staat in de vroege ochtend nu het kussen te plakken. Bij de laatste opblaaspogingen kwamen ze bijna vingers te kort om de lucht in het kussen te houden.
Grappig was nog dat telkens als het luchtkussen zijn werk had gedaan deze leeg moest, door er op te gaan liggen. Als een verliefd stel lagen midden in een grote zand-woestenij Marty en Harold hand-in-hand op het kussen en lachtte nog maar eens ongegeneerd, niemand die het ziet of hoort. Nou Nick dan, maar die lachtte niet, die voelde zich wat slapjes en is door Marty weer gemaand wat te eten.
|