|
|
07-01-2013, 4:48u (PE): Arie had het helemaal bij het juiste eind, om 12:01u Peruaanse tijd start het raceteam met de special richting Nazca (18:01u NL). Marty start als 52e en op het moment van starten is Gerard de Rooy, de leider in het vrachtwagen-klassement, dan al 1 uur en 19 minuten op pad. Voorafgaand aan de special is eerst een korte verbinding van 4km.
De special stage is 243km lang en na aankomst in de buurt van Palpa wacht nog een verbinding van een kleine 100 kilometer. De ASO kondigde van te voren aan dit dit een pittige dag zal worden, met een start zo rond het Peruaanse middaguur dus mogelijk ook een lange dag!
8:10u (PE) Goedemorgen! Zo begint de teamcaptain een gezellig praatje per telefoon. Hij heeft prima geslapen, heeft gedurende wel negen uur alle (bij gebrek aan een bos) telefoonpalen omgezaagd in de regio Pisco, en is er klaar voor.
Terwijl de rest van het team duidelijk iets minder geslapen heeft, merkt de uitgeslapen StaalbouweXpresser op dat hij reuze blij is met de aanwezigheid van het assistentieteam, die jongens doen het toch "verrekus goe". Het mag duidelijk zijn, Marty is in zijn nopjes. Hij informeert als hoeveelste hij staat in het klassement en maakt zich nu mentaal gereed voor wat links en rechts "bijltjesdag" genoemd wordt. Bovenstaand de route van vandaag, die echter wel met een korreltje zout zand genomen moet worden, anders staan de luitjes bij de Zona Espectadores er voor niets, nada, noppes en dat kan niet de bedoeling zijn. Het eerste deel oogt als het traject van gisteren, echter in tegenovergestelde richting. Bij het plaatsje Palpa start de verbinding, waar het ook de route is van de assistentie.
10:20u (PE) Het team kuiert en luiert wat in het bivak in afwachting van de etappe naar Nazca.
10:30 (PE) Het assistentieteam heeft inmiddels het bivak verlaten, terwijl Marty, Harold en Nick wachten op hun vertreksein. De stemming is allerbest, aangevuld met een gezonde spanning voor wat de dag in petto zal hebben. Ook bij het raceteam is het besef aanwezig dat de route grotendeels idem is aan gisteren, maar nu licht (door de vrij late start) de duisternis op de loer. ( zonsondergang Lima 7/1/2013: 18:38u (PE) = 00:38u (NL) )
|
|
12:07u (PE) (18:08u NL) Het team is vertrokken. Achterblijvers zitten met de vingers gekruist, dat de tijdwaarneming goed mag verlopen, als ook natuurlijk deze special stage naar Palpa zo'n 243 kilometer navigeren en rijden verderop.
12:11u (PE) Dienstmededeling. Volgens een persbericht uitgevaardigd door Eurosport, zou ook deze zender onder andere dagelijks om 23:00u (NL) aandacht besteden aan de Dakar 2013. (de programma-gids van Eurosport, klik hier)
12:38u (PE) Marty is 30 seconden gestart na de Argentijn Lino Sisterna, met nr 114 in een rode Volvo Buggy. De duur naar WP1 is circa een half uur en is het spannend of de doorkomst zo op het klassementsscherm verschijnt. (de meest recente update van de lijst dateerd al weer van 12:21u, dus het is nu al weer spannend)
12:47u (PE) Er komen weer tussentijden binnen op de "borden", maar nog geen Marty. Eerder vanmiddag is gemeld dat bij KM punt 23 een opstopping is. Hier zijn diverse deelnemers vast komen te zitten. Ondertussen komt de melding dat Krzysztof Holowczyc (rijdend in een Mini) is gecrashed bij KM 40 en medische hulp heeft gekregen.
13:15u (PE) Er is opeens wat meer beweging gesignaleerd bij WP1. Zijn de rode kruizen boven de weg uit? (Hebben ze die daar?), helaas nog geen doorkomst van Marty gesignaleerd.
13:16u (PE) Correctie, daar is Marty! Geklokt bij WP1 op 13:10:04. op een (voorlopige) 54e plek. Blijft bijzonder dat Geert (543), Frans (535) en Bob (529) die na Marty zijn vertrokken eerder bij WP1 waren. Zou de kist met het sleeplint weer geopend zijn geweest? Het blijft gissen, nog "even" geduld en we zullen het vernemen.
13:42u (PE) De assistentietruck is zojuist het punt gepasseerd, waar de special eindigt. Ze rijden nu tussen de motoren en auto's, die de proef hebben doorstaan en net als Wilbert en Arie op zoek gaan naar het bivak.
13:53u (PE) Gerard de Rooy heeft de finish gepasseerd, en heeft er in totaal bijna drie uur over gedaan. Ondertussen komt "het clubje van zojuist, van WP1" weer één voor één aan bij WP2, we wachten op Marty.
14:14u (PE) En ook WP2 is in the pocket!
|
Marty doet mee voor de rally en heeft weinig oog voor de omgeving, zo laat hij soms doorschemeren. Hij richt zijn blik op de weg of zoals vanmiddag op het zand in de buurt van Nazca. Dit gebied staat bekend om bijzondere lijn-patronen in het zand, die er al duizenden jaren liggen. Met al die sporen van vandaag hebben de Peruanen er opeens een heleboel bij! |
|
14:21u (PE) Of ze het thuis net zo leuk vinden als in Peru is niet bekend, maar Wilbert en Arie lijken er reuze zin in te hebben om straks in Nasca (voor ze doorrijden naar het bivak) boodschappen te gaan doen. Er moet cola ingeslagen worden, want de suikers zouden goed zijn voor de racetruck-bemanning. Verder moet er daar getankt worden en wordt het nog even zoeken en passen. De heren zijn op zoek naar slippers! Dit om de groei van paddestoelen tegen te gaan, grapt Wilbert. Van de douches in het bivak, "daar wordt je niet vrolijk van!".
14:30u (PE) De claxon van de servicetruck heeft geklonken. Motorrijder Richard de Groot kwam voorbij, hij was zichtbaar blij en zwaaide!!
15:14u (PE) Terwijl Arie onderhandelt over een goeie cola-prijs, passeert Marty WP3 om 15:09u.
15:40u (PE) Marty lijkt vaart te maken, WP4 is voorbij om 15:34:47.
15:03u (PE) Vanuit het bivak (Arie en Wilbert hebben nog niet laten weten te zijn gearriveerd, die slippers zijn mogelijk inderdaad lastig te verkrijgen in Hollandse Brabantse maten) wordt een zandstormpje gemeldt.
15:08u (PE) (22:08u NL) : NB om 22:30u NL RTL GP Dakar
15:11u (PE) Kees Koolen (Quad) is in bivak en twittert: "Vandaag was een echte Dakar etappe met veel duinen en slechte stukken", ondertussen passeert de STBX ook WP5 om 16:03:42.
16:22u (PE) Het duo W&A is gearriveerd in bivak. Het is de heren niet gelukt om slippers te scoren in Nazca. Dat wordt binnenkort dineren met champignons. Het terrein wordt getypeert als: "klote bivak". Aanleiding voor deze kwalificatie is de wind, volgens Wilbert, die waait de vouwen uit zijn broek! Ze gaan het bivak nu inrichten en mogelijk nog proberen wat te slapen, er wordt een lange nacht verwacht. Ze hebben even uitstel van de werkzaamheden als Richard de Groot even langskomt voor een praatje. Als ze nu maar niet vergeten de tentjes goed vast te zetten!
16:39 (PE) Ook waypoint 6 staat op naam van Marty en heeft er flink de vaart in.
17:15u (PE) Het traject van WP6 naar WP7 is nog een hele klus. Maar daar is hij dan! Doorkomst op: 17:10:29
17:23u (PE) Het laatste deel naar de finish deed Gerard in bijna 16 minuten, maar die vliegt dan ook bijna, we wachten met spanning wanneer Marty de finish vlag passeert.
17:56u (PE) De Peruaan die vannacht de foto's toestuurde per mail, werd hiervoor zeer hartelijk bedankt. Punt NL zegt hem mogelijk niets of waar Noord-Brabant zal liggen heeft hij mogelijk ook geen enkel benul. Hij was dankbaar voor het antwoord en nodigde de webmaster uit voor een biertje vandaag in Nazca. Was ik maar gegaan, dan had ik nu een stukje kunnen duwen of zo, wat duurt het lang .....
18:40u (PE) Een webcam of zo had leuk geweest, maar die is er niet. Wel het bord met de uitslagen. Nog geen Marty bij WPA. Bij checkpoint ASS is als 50e Alessandro Caffi voorbij gekomen en Giulio Verzeletti als 51e. Waar blijven toch Marty, Geert Verhoeven en Frans van Lankveld? De heren trekken zo'n beetje al de hele middag samen op.
18:44u (PE) Het tijdstip van zonsondergang was 6 minuten geleden, het zal er nu schemeren, maar voor hoe lang?
18:57 (PE) Op de dakar.com website is beweging, Marty wordt genoemd als 58e in overzicht Arrival (ASS)
18:58u (PE) (00:58u NL) Marty belt even heel snel met de mededeling, dat ze klaar zijn met de special stage. Het laatste traject was lastig met vrachtwagens op de kant. De lijn was slecht en het werd niet duidelijk, wie nu precies wie had geholpen. Het was in ieder geval wel duidelijk dat Frans en Geert ook constant in de buurt waren. Later meer ... nu eerst zo snel mogelijk naar bivak!
|
(nb: Marty niet in beeld :-(
|
21:45u (PE) (3:45u NL) Het waait inderdaad stevig in Nazca, wat de verstaanbaarheid verslechterde tijdens het telefoongesprek met Marty die verslag doet van de derde etappe: Wat een prachtig terrein was het om te rijden vandaag! Marty vertelt na aankomst in het bivak dat het een afwisseling was van zand, paden en strand, “ja, we zijn zelfs een stuk langs de kust geweest!”.
Voor het gevoel ging de special eigenlijk super goed, het idee bestond, zonder echt bewust te tellen, dat er wel meer dan dertig auto’s waren ingehaald. Van problemen in de aanloop naar WP1 staat niemand echt iets bij. Er wordt zelfs even luidkeels overleg gevoerd met Harold de navigator en ook die bevestigd dat tot de laatste duinen de special stage zonder noemenswaardige problemen was verlopen.
Ok, de terratrips waren wel eens uitgevallen en het banden aflaten en weer oppompen kost soms wat meer tijd dan verwacht, maar over het algemeen verliep de proef wel goed. Met de raampjes dicht en de airco aan, was het zelfs prima vertoeven in de cabine van de StaalbouweXpress.
Maar toen kwam de laatste duinenrij. Daar ging het allemaal niet vanzelf. Een poging om boven te komen mislukte en plots stonden ze vast. Geert Verhoeven stond bovenaan een duin te kijken of het wel goed zou gaan en zag dat er wel wat hulp geboden mocht worden en deed dat dan ook.
Het over en weer helpen was in de laatste kilometers een terugkerend thema. Beide trucks waren nog niet veel verder of het ging mis met Frans van Lankveld, die toen zowel door Geert als Marty op weg werd geholpen.
Al met al is Marty niet ontevreden over het verloop. Er is nu nog genoeg tijd om te slapen en hij verwacht dat hij morgen wat eerder kan vertrekken voor de rit naar Arequipa.
03:20u (PE) 8/1/2013 (09:20u NL) Arie kijkt nog even vol trots om, vlak voordat hij zijn tentje induikt volgt dan toch nog een verslag. Voor de liefhebbers van wat kan je allemaal vervangen in een paar uur tijd: een band, stabilisator-stang-rubbers en spiegelglas zijn allen vernieuwd.
Daarnaast is het aflaatsysteem gereviseerd en is de storing met de tripmaster verholpen. Dit was het extra werk, het reguliere geplande, dagelijkse onderhoud passend bij een Dakar rally is ook uitgevoerd. Ja heus, de bouten zijn weer nagetrokken, de filters “zuiver” geblazen, de ramen gelapt en de truck is van een berg zand ontdaan.
Wat nog niet nodig bleek, was het vervangen van de remblokken. Het losse zand remt al veel meer dan de Dakar-rijders lief is. Morgen schijnt het een zware etappe te worden, zo wordt gefluisterd in het bivak, het wordt er eentje om te overleven, aldus team-assistent Arie.
|
|
- Familie Schepens:
Jongens zet 'm op, jullie kunnen het !
Veel groetjes, ( 07 jan. 2013 17:41 )
- Astrd Kastelijn:
hallo mannen.veel plezier en succes op de derde dag .Wilbert vanochtend aan de telefoon gehad en ze gaan er weer voor. het is wel vermoeiend zei hij maar ook geweldig dat je het mee mag maken. ( 07 jan. 2013 18:48 )
- Rien van der Heijden:
zojuist mooi interview van Marty gezien op RTL7.
Prima mannen ga zo door ( 07 jan. 2013 19:38 )
- Thea roefs:
Hoi Nick en andere teamleden net een mooi stuk gezien van jullie bij RTL 7. En Nick je was in beeld.
veel succes nog mannen, zet m op.
Groeten vanuit Oirschot.
Thea - Paul en Bart
, ( 07 jan. 2013 20:16 )
- dun thuisblijver:
Heb marty vanmiddag nog ffkus aan de telefoon gehad en alles ging goed zei hij. Mannen veul plezier nog daar en hou het heel zou ik zeggen. ( 07 jan. 2013 20:47 )
- dun thuisblijver:
Heb marty vanmiddag nog ffkus aan de telefoon gehad en alles ging goed zei hij. Mannen veul plezier nog daar en hou het heel zou ik zeggen. ( 07 jan. 2013 22:06 )
- Mark:
Mooie beelden gisteren op tv. Zet hem op. Ben benieuwd hoe jullie het hebben gedaan. ( 07 jan. 2013 23:34 )
|
|
|