|
02-01-2013, 11:20u (PE): Wat een verrassing na de vliegreis: alles wat ingeladen was in Amsterdam ,was ook zonder problemen meegekomen naar Peru. Er is geen enkele douanier gestruikeld over de reserve onderdelen die mee waren genomen van Schiphol.
Er behoefde niet naar een taxi te worden gezocht, want er stond een bus klaar die het STBX-team keurig dropte in de straat Jorge Basadre. Na de inspectie van de kamers was het de hoogste tijd om te dineren en Marty liet zich de “lomo” prima smaken.
Tegen half elf waren de buikjes rond en vielen de oogjes toe en met het plan om als eerste in de haven te staan werd het hotelbed uitgetest. Nick stuurde om kwart over negen nog een bericht naar zijn “ons mam”. Het beste mens zat direct rechtop in bed, maar kon met een gerust hart verder slapen toen bleek, dat zoonlief een goeie reis en een fijne zitplaats had gehad en het nu prima naar zijn zin had, onder het genot van een Peruaans biertje.
Zes uur ging de wekker en in ieder geval Wilbert en Arie hebben genoten van iets, dat ze mogelijk na zaterdag even zullen moeten missen: douchen! Marty, Nick en Harold zijn per taxi naar de haven gegaan, waar ze vanaf acht uur welkom zouden zijn, ze waren echter te vroeg. Na de verleende toegang troffen Nick en Marty wat zachte banden aan (Harold moest buiten de poort wachten, er mag maar één chauffeur per truck het terrein op) en de o zo vriendelijke Peruanen hadden de verlichting van de assistentietruck aangelaten, maar de lampjes waren nu keurig uit. De truck is weer aan de praat, heeft weer gelopen, de accu is weer opgeladen.
Wilbert en Arie gedragen zich als toeristen in de vroege, warme ochtend. Ze hebben de opdracht euro’s om te zetten in Argentijnse en Chileense peso’s, alsook Peruaanse sols. Toch vertrouwen ze de koers niet helemaal en vragen om opheldering in Nederland naar de gangbare koersen.
Ondertussen staan halverwege de ochtend beide trucks in Dakar Village en wordt er naarstig gezocht naar de kist met elektrisch gereedschap van Arie. Het is reuze handig die geplastificeerde overzichten, maar niet als je ze in het hotel laat liggen. Na telefoontje met het thuisfront is de accu-tol uiteindelijke dan toch gevonden op locatie F2.
Er staan nog de nodige kleine klusjes op het programma en daar zal het team zich nog de hele dag kostelijk mee kunnen vermaken, ondertussen kan Marty het niet laten met iedereen een praatje te maken en wordt beeldmateriaal pas vanavond verwacht, dat het hier zes uur later is, lijken ze soms nog niet helemaal te beseffen. Een deel van de gewisselde euro's kreeg een goede bestemming, het gesleutel aan de vrachtwagens werd even onderbroken voor een vorstelijke maaltijd, maar ja wie was nu de "mystery guest", die ook de foto maakte??
|
|
15:38u (PE) Terwijl de heren met een rond buikje de laatste klusjes doen aan de racetruck, kunnen de achterblijvers zich al vast voorbereiden op de special stage van aanstaande zaterdag, ten behoeve van de toeschouwers is de plattegrond alvast verspreid. De eerste deelnemers beginnen aan de SS1 circa 11:40u (PE) - 5/1/2013 (= 17:40u NL !)
15:58u (PE) Naar verwachting geeft onderstaande foto een beeld van de plek waar de technische keuring zal plaatsvinden. De StaalbouweXpress staat volgens Marty gepland om morgenmiddag om 13:45u (PE) gekeurd te worden. 17:24u (PE) Marty zit op het strand! Niet echt een opzienbare conclusie met een Dakar Village gebouwd op het strand van het Lima, maar het is gelukt om Marty uit te peilen en hij bevindt zich ongeveer 152 zuidelijk van de straat Enrique Echenique. Onderstaande afbeelding is het strand gedateerd op 13-5-2012. Actuele foto's worden pas verwacht nadat het team teruggekeerd is in het hotel en ze niet vergeten deze door te sturen .... Ene mijnheer Israel Maguiña twitterde een half uur geleden een foto van Dakar Village, blijkbaar is hij in de buurt. Het verzoek is gedaan om een foto van de STBX te sturen, we wachten af.
17:56u (PE) Yes! De STBX-trucks gespot!
20:58u (PE) De beloofde foto's arriveren. Een paar minuten daarvoor laat Wilbert weten dat er een groot deel van de dag gewerkt is aan het bandenaflaatsysteem. Er zijn nieuwe sensoren geplaatst en sommige banden zijn er wel vier keer vanaf geweest. Het systeem werkt uiteindelijk naar behoren. Morgenochtend moeten de de laatste puntjes op de igezet worden en dan volgt in de middag de keuring.
En via Rallymaniacs ook een glimp op de STBX:
|