|
|
01-01-2013, 00:15u: Gelukkig Nieuwjaar! Het team StaalbouweXpress wenst u een gezond en gelukkig 2013. Over een paar uur is het vertrek naar Zuid-Amerika, wij danken onze helpers en sponsors. Volg ons gedurende de ochtend via de nieuwsflitsen (rechtsboven), in de loop van de dag volgt het verslag.
14:00u Het is even voor acht uur als Arie de deur van zijn huis achter zich dichttrekt. Een paar tellen later arriveert hij bij huize Van den Oever, waar Marty vast heeft gesteld dat de koffers niet allemaal evenveel wegen. Om overgewicht te voorkomen wordt de boel opnieuw ingedeeld en tegen half negen vangt de reis aan richting Schiphol. Nick en Harold hebben een eigen konvooi en Sharon heeft toch maar besloten om thuis in Oirschot afscheid te nemen van haar Nick. Op Schiphol drommen de eerste Dakarteams bijeen. Het McRae Enduro staat als één van de eerste teams bij het bagage-afgiftepunt in hal 2.
In de vroege ochtend van het nieuwe jaar is er nog weinig vliegverkeer, het weinige wat land en opstijgt is de familie mus. Het is druilerig, grauw en zwaar bewolkt als Nick zich bij aankomst op de luchthaven afvraagt waar hij zich moet melden, met uitsluitend een paar schoenen in de hand en een plastic tasje lijkt hij een zwervend bestaan te hebben, maar zijn Dakar-kleding doet gelukkig anders vermoeden.
Marty, Wilbert en Arie sluiten zich een klein half uur later aan bij de rest van het team. Er is nog even tijd voor een sigaretje en het toewensen van alle het goeds voor het zojuist begonnen nieuwe jaar. Harold buigt zich over de map met paperassen en snort de boardingpassen op en al snel zijn de heren aan de beurt om de koffers in het daarvoor bestemde drop-off gat te krijgen. Dat blijkt nogal een heel gehannes, maar niemand raakt buiten adem, dus extra zuurstof is niet nodig. De mannen keren nog even terug en dan is het tijd voor het afscheid en gaan ze op weg naar hun avontuur van 2013. De zandkleurige mouwen gaan achterin de hal nog één keer omhoog en ze verdwijnen uit het zicht.
De uitzwaaiers drinken nog wat en de het team ploft neer op de bankjes bij gate F07. Even na twaalf uur stuurt Arie al het bericht dat het aan de beenruimte niet zal liggen tijdens de vlucht en de eerste SMS van Wilbert bericht dat de heren ruimer zitten dan de piloot, hij vindt het super. Harold laat zowel aan zijn Vasilka, als de webmaster weten perfect te zitten, stukken beter als twee jaar geleden. Even voor half één maakt de KL0743 vaart en vertrekt het Dakar-vliegtuig richting Lima. De piloot is het blijkbaar ook niet ontgaan dat er allemaal snelle en vlotte mannen aan boord zitten, geeft een extra dot gas en zo is kort na vertrek al de mededeling dat ze enkele minuten eerder dan gepland zullen arriveren in Peru. Verwachte aankomsttijd is 19:04u (nl: 01:04u 2/1/2013).
Volg de vlucht via deze (betere) link
|
|
Regio-nieuws: De minister van Buitenlandse Handel en Toerisme (in Peru), de heer Silva, heeft wijs zitten rekenen en is tot de conclusie gekomen dat Peru 770 miljoen US-dollar winst maakt door de Dakar 2013. Als gastland trekt het veel bezoekers die onderdak en voeding zoeken, maar ook de lokale bevolking zal het geld laten rollen. Zoals: Wie in aanmerking wil komen voor een Dakar Polo, hoed en auto kan zijn geluk beproeven op de website van Pilsen, enkel nummer van de ID-kaart opgeven en de geboortedatum ... .. en o ja, de code van de kras code die op een tray bier zit, uitsluitend verkrijgbaar in Lima, Cañete, Callao, Ica, Arequipa en Tacna.
20:40u (nl) De eerste Dakar voertuigen bepalen al het straatbeeld van Lima. Onderstaand een foto waar de wagens het haventerrein verlaten. Marty en nog een "paar" Dakaristen vliegen nu nog boven water, en bevinden zich nog circa 750km van het vaste land van Zuid-Amerika. Ondertussen kijken de thuisblijvers naar een video-impressie van Andina, met onder andere actuele beelden van de kust inclusief Dakar-village en podium. Het bericht op de website van RallyManiacs is al een paar dagen oud en de foto zelfs 10 jaar oud maar het blijft leuk om "onze" navigator op de motorkap te spotten. 23:10u (nl) De eerste verbindingsetappe is wel een hele zit. Het "Dakar-vliegtuig", de KLM743, vliegt over de Amazone in Brazilië en er is nog circa 1831km te gaan tot Lima (er zitten er al 8720km op). Daar wacht een warm welkom, het is 25 graden, en het bord bij het begin van het strand nodigt ook van harte uit. 2-1-2013; 0:11u (nl) Vlucht KLM 743 wordt op luchthaven Jorge Chávez verwacht om 19:02u (1:02u nl) 0:36u (nl) Dames en heren, dit is uw gezagvoerder ..., zojuist heeft het "Dakar-vliegtuig" de Peruaanse grens gepaseerd. De koffers zijn straks af te halen bij band 4. Het is 23 graden in Lima, het is onbewolkt en de wind waait uit het zuiden met 16km/u, de luchtvochtigheid is 73%. 01:11u (nl) - KL743 is geland op luchthaven Lima. Aan Harold, de navigator van het team, de nobele taak om eerst de koffers, vervolgens een taxi en dan het hotel te vinden, maar Marty zal eerst wel toe zijn aan een sigaretje. Bijna dertien uur vliegen is tenslotte een hele tijd!
1:29u (nl) Eerste bevestiging dat ze ook daadwerkelijk veilig aan de grond staan. Arie laat weten dat de stemming opperbest is en dat de heren nu in de rij staan bij de douane. De vlucht is rustig verlopen en volgens Arie hadden ze geen last van spookvliegers. Gelukkig maar!
|
|
- Herma Roesink:
Hallo mensen van het Staalbouwexpressteam, voor jullie allemaal een héél gelukkig & gezond 2013 en een zeer succesvolle Dakar-rally gewenst! Zet hem op! ( 01 jan. 2013 16:56 )
- Marieke:
Heel veel succes.
Fam van Doremalen ( 01 jan. 2013 17:58 )
- John Meijer:
Hee mannen!!!
Helaas ben ik er dit jaar niet bij als muzikale ondersteuning aan de finish, maar toch ga ik jullie volgen op de voet en ik hoop echt dat jullie alle succes gaan krijgen die jullie verdienen. Gas erop en BAM jonguhhhh!!! Houdoe! ( 02 jan. 2013 09:04 )
|
|
|