Trucks Magazine, auteur Martin Brink, deed verslag van de Baja 300:
Baja300 Mitteldeutschland 2012, Marty van den Oever “ijzersterk” 2de!
Traditiegetrouw doen we in Trucks de laatste jaren verslag van de Baja Saxonia, een off-road race voor vrijwel alles waar wielen onder zitten en een motor in. Dat lukt niet meer want de naam ‘Saxonia’ is vervallen en het evenement heet voortaan ‘Baja300 Mitteldeutschland’. Wel gebleven zijn de locatie in de buurt van het Duitse Hohenmölsen, dezelfde organisatie en ruwweg dezelfde tijd, namelijk rond Hemelvaart. Geen slechte zet, want de nieuwe naam dekt haarfijn de lading, namelijk zo’n 300 mijl (480 km) puur off-road racen, ook voor trucks!
Als we beginnen met het slechte nieuws, dan moeten we melden dat de Nederlandse en Belgische truckers het dit jaar een beetje af laten weten op de Baja300. Een schrale troost is dat niet alleen Nederlandse en Belgische coureurs het af laten weten, maar ook vanuit de overige landen is de animo wat minder, zodat er uiteindelijk een twintig stuks aan de start verschijnen.
Vanuit Holland heeft het zijn redenen, want bijvoorbeeld vaste deelnemer en rijder Leon de Wit is door omstandigheden verhinderd. Bovendien missen we bij de trucks Johan Elfrink, ook altijd goed voor minimaal twee inschrijvingen. Johan heeft voor de gelegenheid echter een vijftal Suzuki Vitara terreinauto’s aangeschaft en voor het evenement geprepareerd, maar uiteraard is dat in de klasse voor personenauto’s. De reden is dat hij, om zijn overwinning in de Dakar te vieren, al zijn medewerkers de gelegenheid wilde geven om ook eens een wedstrijd te racen, inclusief hijzelf.
Het houdt in dat we alleen Marty van den Oever/Nick Schepens/Harold Kluijtmans aan de start zien verschijnen in hun MAN TGA 18.480, samen met Marc Leeuw/Godefridus Lintjens/Harry Oosting in een DAF CF75. Beiden opereren uiteraard in de klasse boven 7,5 ton.
Op het raceprogramma staan de eerste dag zeven ronden van ruim 34 km. De route slingert min of meer cirkelvormig met de wijzers van de klok mee door de enorme dagbouw bruinkoolmijn. De tweede dag wordt ruwweg dezelfde route gereden, echter nu tegen de richting van de klok in en uiteraard met een aantal andere paden en tracks. Bij de briefing wordt op de tweede dag echter een deel van de route geschrapt, zodat een rondje nog maar een goeie 26 km. telt. Ter compensatie worden derhalve acht ronden gereden en tel je ze bij elkaar op, dan zit je aardig in de buurt van genoemde 300 mijl.
Behalve de hulp van het routeboek moeten de coureurs ook enkele keren kompas schieten om de route te vinden. Niet bevorderlijk voor de race is de zon die zich van zijn beste kant laat zien, want dat betekent dat de opgeworpen (bruinkool)stof bij tijd en wijle zo dik is dat je letterlijk geen hand voor ogen ziet. Dat levert vooral bij het inhalen de nodige problemen op, maar gelukkig zijn er voldoende brede stukken in de track waarbij het minder moeilijk is. Unaniem horen we van de coureurs dat de baan zwaar is, met name waar de route uit los zand bestaat. Daar heb je nauwelijks grip en ontstaan bovendien al snel diepe sporen.
De trucks hebben daar wat minder last van dan de gewone auto’s, maar toch zien we menige trucker soms maar nauwelijks een steile helling opkomen, en herhaaldelijk pas na enkele pogingen. De wedstrijd verloopt voor Marc Leeuw en zijn ‘handlangers’ niet zoals ze gehoopt hadden en ze moeten door technische mankementen helaas de strijd staken.
Veel beter vergaat het Marty van den Oever want in tegenstelling tot vorig jaar mist hij deze wedstrijd geen enkele CP (Controle Post). Als eigenaar van een staalconstructiebedrijf heeft het wellicht met zijn werk te maken, want hij wordt ijzersterk tweede! En dat is weer een plaatsje hoger dan vorig jaar. Dat schept dus hoge verwachtingen voor volgend jaar!
|