|
Route informatie |
Aangemaakt: | 23 nov. 2010 | 13:37:02 |
Gewijzigd: | 30 nov. 2010 | 20:06:32 |
|
|
|
|
|
|
bron: losandes.com.ar
|
NB: Onderstaande kaarten zijn slechts ter indicatie! Gebaseerd op bovenstaande afbeelding.
29/11/2010 Routes etappe 10 & 11 aangepast. Bivak is niet in Fiambala, maar in Chilecito.
Zaterdag 1 januari - Etappe 1a: Buenos Aires - Victoria
Verbindingsroute: 377 km
In plaats van de traditionele start bij Place de la Concorde in Parijs, passeren de deelnemers de Obelisk gelegen aan het "Avenue - 9 juli" in Buenos Aires. Hierna wordt er koers gezet naar Victoria. De stopwatches blijven ongebruikt om het publiek de gelegenheid te geven de deelnemers uitgebreid toe te juichen. Na 377km wordt het eerste bivak voor de nacht in gebruik genomen.
Grotere kaart weergeven
Zondag 2 januari - Etappe 1b: Victoria - Cordoba
De motoren kunnen opgewarmd worden, de auto's en de vrachtwagens wacht 222km special stage en 566km verbindingsroute.
Na een flink stuk verbindingsroute volgt de eerste klassementsproef. Naar mate het traject vordert wordt het terrein steeds bergachtiger. De motoren en quads volgen een speciale route.
Grotere kaart weergeven
Maandag 3 januari - Etappe 2: Cordoba - San Miguel de Tucuman
Auto's en vrachtwagens: 440km verbinding, 324 km special stage.
De motoren worden wederom gescheiden van de auto's en de vrachtwagens. In de cockpit van de wagens worden in inzittenden heen en weer geslingerd tijdens een hobbelige rit en opgepast voor blinde hoeken in het parcours.
Grotere kaart weergeven
Dinsdag 4 januari - Etappe 3: San Miguel de Tucuman - San Salvador de Jujuy
Vrachtwagens: 408 km verbinding, 226 km special stage
Om Jujuy te bereiken is de klassementsproef gesplitst in twee delen. Tijdens het eerste deel bestaat het decor uit rood zand, in het twee deel worden de vrachtwagens van de auto's gescheiden om hun ramen in het bos te sparen.
Grotere kaart weergeven
Woensdag 5 januari - Etappe 4: San Salvador de Jujuy - Calama
554 km verbinding, 207 km special stage
De Dakar karavaan verlaat Argentinië via het Andesgebergte en steekt de Paso de Jama pas over. Om dit punt te bereiken wordt het beklimmen gestart in de nacht. Na het passeren van de grens stijgen de deelnemers naar een hoogte van 4800 meter, dat is net zo hoog als de Mont-Blanc, maar dan zonder klimijzers of pikhouwelen. Bij binnenkomst in Chili wacht de Atacama woestijn en volgt een korte klassementsproef op 3300 meter hoogte. Het terrein ligt vol met stenen wanneer de duinen in het zicht komen.
Grotere kaart weergeven
Donderdag 6 januari - Etappe 5: Calama - Iquique
Verbinding: 36 km, special stage: 423 km
Volle kracht vooruit! Deze dag bestaat bijna uitsluitend uit special stage, de chauffeurs krijgen te maken met een grote verscheidenheid aan sterk wisselende terreinen, die elk hun eigen rijstijl vragen. Na een trage start op rotsachtige en slecht terrein wordt de "salar" *) gepasseerd. Hier zal langzaam gereden worden gedurende ongeveer een uur en slechts enkele kilometers. De dag wordt richting de finish afgesloten met een wijd "off-track" terrein van circa 100 kilometers. Het duinen-festival wordt gecompleteerd met de afdaling naar Iquique, een afdaling van ruim 2 kilometer bij een hellingspercentage van 32%.
Grotere kaart weergeven
Vrijdag 7 januari - Etappe 6: Iquique - Arica
Verbinding: 265 km, special stage: 456 km
De verkenning van de Atacama-woestijn dit jaar brengt de Dakar deelnemers naar Arica, de laatste stad voor de grens met Peru. Voor dit groot deel van woestijn - voor de rustdag - staan duinen op het menu, waarvan de afmetingen toenemen naarmate de dag vordert. De deelnemers zullen van de sensatie in de andere terechtkomen. Na het surfen op de duinen wacht het onvermijdelijke fesh-fesh of "Guadal" zoals ze in Zuid-Amerika zeggen. Maar in de hele bijzondere fase zullen de renners en drivers ervaring een afwisseling van sensaties. Geduld is de beste bondgenoot in het slalom traject tussen stof en droog gras.
Grotere kaart weergeven
Zaterdag 8 januari - Rustdag
|
bron: losandes.com.ar
|
Zondag 9 januari - Etappe 7: Arica - Antofagasta
Auto's en vrachtwagens: 208 km verbinding, 611 km special stage.
De deelnemers kunnen weer hun borst nat maken met de langste klassementsproef van de rally. Twee secties staan op het menu in de ochtend, het eerste deel langs de oevers van de oceaan met een duik vanaf de duinen langs een bijzonder steile helling. Het tweede deel zal sneller gaan en de bestuurders zullen de finish met applaus begroeten.
Grotere kaart weergeven
Maandag 10 januari - Etappe 8: Antofagasta - Copiapo
Verbinding 268 km, special stage 508 km
De drie verschillende fasen van deze dag resulteren mogelijk in een domino-effect. De grootst mogelijk zorg moet worden besteed aan de navigatie bij het eerste deel van de klassementsproef. In de immense open ruimten van Chili, zullen de deelnemers van dal naar dal springen en wegens het ontbreken van markeringstekens is het gemakkelijk te verdwalen. Het goed malen van verloren tijd wordt bemoeilijkt door een gevaarlijk terrein in de sporen van een oude mijn. De dag wordt afgesloten met lang zanderig parcours tot het einde van de klassementsproef. Een helder hoofd zal nodig zijn deze dag, waarbij het beter is om te rijden met daglicht dan in het schijnsel van de koplampen.
Grotere kaart weergeven
Dinsdag 11 januari - Etappe 9: Copiapo - Copiapo
Verbinding 35 km, special stage 235 km
Ondanks de relatief korte special, zou het wel eens lange dag kunnen worden in de majestueuze duinen van Copiapo. Een dag vol met valkuilen, waar veel tijd te verliezen valt of te winnen als je expert bent in het bedwingen van de duinen. Het beste advies voor deze dag is het aflaten van de bandenspanning.
Grotere kaart weergeven
Woensdag 12 januari - Etappe 10: Copiapo - Chilecito
Verbinding: 686 km, special stage: 176 km
Het Andes gebergte moet weer worden overgestoken en de deelnemers worden weer bergbeklimmers. Een fotomoment is er als route 60 wordt bereikt na het passeren van de grens bij de Paso San Francisco pas. Na een moment van frisheid en ontspanning wacht een warmte schok. Tijdens het seizoen in januari is het altijd erg warm in de witte duinen van Fiambala. Het bezoek zal korter zijn dan in de voorgaande jaren, maar na tien dagen racen, zal het mogelijk bepalend zijn omdat de vermoeidheid zijn tol begint te eisen.
Grotere kaart weergeven
Donderdag 13 januari - Etappe 11: Chilecito - San Juan
Verbinding 164 km, special stage 622 km
Het land is hetzelfde, maar de deelnemers zullen de indruk ervaren van een nieuw land. Hier bij de uitlopers van de Andes is het decor die van het Wilde Westen, gecompleteerd met fantastische ravijnen. De deelnemers rijden niet op een film-set en zullen dus goed moeten blijven opletten tijdens een special van meer dan 600 kilometer.
Grotere kaart weergeven
Vrijdag 14 januari - Etappe 12: San Juan - Cordoba
Verbinding voor vrachtwagens: 349 km en 266 km special stage
Op klaarlichte dag zal de uiteindelijke strijd om de titel plaats gaan vinden voor de vrachtwagens, maar voorzichtigheid is nog steeds het advies, vooral in het eerste deel van 100 kilometer zand.
Grotere kaart weergeven
Zaterdag 15 januari - Etappe 13: Cordoba - Buenos Aires
Verbinding: 645 km, special stage: 181 km
Voor de meeste deelnemers wordt dit een ontspannen dag, maar er zijn nog plaatsen te winnen in het klassement. Concentratie is dus nog steeds vereist. De laatste, korte en snelle klassementsproef van de Dakar 2011 zal eindigen op het Baradero circuit wat gegarandeerd een geweldige show en sensatie zal zijn.
Grotere kaart weergeven
Bron v.d. beschrijvingen: www.dakar.com Kaarten: google.nl
|
*) Salar = Zoutvlakte |
Wie nog meer wil lezen over de route of wil luisteren naar de toelichting van Jurgen van den Goorbergh kan terecht op de website van Omroep Brabant, klik hier |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|